Elin

    Hej! Jag har bestämt mig för att komplettera mina gymnasiebetyg via komvux och undrar hur prövningar går till nu under corona? Jag undrar också vad som händer med ens meritvärde från gymnasiet ifall man inte skulle få ett bättre betyg i kursen än i gymnasiet? Spelar det någon roll vilket komvux man kompletterar sina betyg vid?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    om man har flera betyg i samma kurs, då är det det Högre betyget som gäller. På så sätt är det ingen risk att sänka sina betyg.
    **
    Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika städer/kommuner, behöver inte var där du bor eller där du är folkbokförd.

    **
    Exakt hur prövningar går till nu, i "corona-tider" kan vi inte redogöra för här på FRåGA SYV. Det kan vara skillnader från en kommun till nästa. Innan Covid-19 kunde man endast göra prövningar personligen, på plats, ej på distans.