Mathildaj

    Hej. Jag går på komvux och har snart mitt sista prov där. Troligen kommer jag att behöva skriva ett kompletterande prov då allt inte riktigt sitter . Provet är dagen innan jag är helt klar med min utbildning. Min fråga är alltså: tror du att jag kommer kunna göra en komplettering trots att jag är utskriven från skolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    på komvux brukar det oftast funka så att betyget sätts den dagen kursen är slut. Men du får gärna fråga din lärare om du kan lämna in en komplettering och få betyget lite senare. Jag kan inte lova dig att du får ett positivt svar på den frågan. Om du får F som betyg, fundera på om du vill läsa på - på egen hand - och försöka hitta var du kan göra prövning i den kursen i vilken du får F. Du kan också söka samma kurs (att läsa den) på nytt. Dock kan komvux sätta viss "spärr" t.ex ett år... eller helt och hållet göra en bedömning att en sökande saknar förutsättningar att klara kursen och vägra ge plats på en gymnasiekurs. På grundskolenivå är det lättare att få plats på kurserna för att "grundskola är rättighet för folket" (kan man förenklat säga).

    Studie- och yrkesvägledare