hlrn

    Hej, jag har en fråga, jag blev väldigt stressad när jag såg att BII gruppen till den civilingenjörsutbildningen jag tänkt söka är högre än BI. Jag har nämligen tänkt att det är lugnt då jag absolut kommer in i BI gruppen och bara ska komplettera med matte 4. Men sen har jag förstått att om jag gör det så hamnar jag endast i BII gruppen? Jag har försökt läsa överallt men tycker inte jag får något tydligt svar. Såhär är min situation: - Jag har läst teknik och jag har läst fysik 2 som utökad kurs i gymnasiet så den är på mitt examensbevis - jag läste matte 4 men valde att hoppa av då jag blev sjuk i en månads tid i trean och därför fick prioritera. och har därför inte den på mitt ex bevis. - efter gymnasiet läste jag ett fjärde år och är därför gymnasieingenjör och har jobbat som det i ett år nu. - min merit utan kompeltering med matten är 20.3 urvalsgrupp I har 18.3 och urvalsgrupp II har 20 .6, HP har 1.2 - jag har anmält mig till hp så jag kommer räknas med i den gruppen oxå Endast 4 personer från BII kom in medan 26 st från BI och 16 från HP, jag tycker detta känns som en skum och lite orättvis uppdelning och förstår inte varför kompletterade kurser som krävs för behörighet får så negativa konsekvenser? jag läste på UHR under " urval på grundval av betyg" att en yrkesexamen från gymnasiet får kompletteras med behörighet och ändå hamna i urval I. så kan jag säga att jag har en yrkesexamen eftersom jag är GI? Så min fråga är hur hamnar jag i urval BI, är det ens möjligt? Hur gör jag för att maximera chansen att komma in? Jag vill verkligen komma in på denna utbildningen och vågar inte lita på att jag klarar HP på den nivån. Frågar då jag tycker det känns väldigt oklart.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag börjar med konkreta råd till dig och förklarar mer längre ner i mitt svar, OK?
    Råd till dig:
    - gör högskoleprovet och försök få så högt resultat som möjligt;
    - försök få så högt betyg i matematik 4 som möjligt;
    - undersök frågan om du redan nu har maximalt antal meritpoäng (se information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng); om du ej har max meritpoäng (som är 2.5) försök få så höga betyg som möjligt i kurserna som ger dig fler meritpoäng.
    ***
    Ovan finner du de konkreta råden. Högsta prioritet för dig är att få godkänt (och helst så högt som möjligt) betyg i matte 4; detta för att du utan det betyget är obehörig (saknas särskild behörighet) och med det ej kan antas, oavsett hur höga meriter du, för övrigt, har.
    Vidare gäller följande: antagningsgränserna går upp och ner; att antagningsgräns i BII-urvalet ligger högre är ovanligt.
    ***
    Övrigt:
    Jag förstår att det fanns en godtagbar orsak till varför du på gymnasiet ej fick godkänt betyg i matematik 4. Jag tycker också att många regler är både ologiska och orättvisa men de gäller i alla fall.
    Vad gäller "yrkesexamen" och kompletteringar så är det examen från gymnasialt yrkesprogram eller yrkesexamen från komvux som menas + att det är endast kompletteringar med kurser i svenska och engelska (alltså kompletteringar för att få grundläggande behörighet) som den regeln gäller. Alltså, en person med yrkesexamen som måste komplettera med mattekursen kommer också hen prövas endast i BII-urvalsgruppen.
    Du kan inte göra ngt som kommer placera dig i BI-urvalsgruppen. Det du kan göra är att försöka få så högt resultat på högskoleprovet som möjligt och kanske kommer du i HP-urvalsgruppen i så fall. Du kan också, om du vill, överväga söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. På ett läsår ska du där kunna få omdöme. Högsta omdöme är 4.0. Med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalsgruppen. I varje urvalsgrupp får du en ny chans att komma in.
    Sök till allmänna kurser på folkhögskolorna; det är inte självklart att komma in, bli antagen där. Om du blir antagen kan du alltid välja att tacka Nej till erbjuden plats.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare