Kalle
    Hej

    Jag har ett fullständigt slutbetyg (2500p) men har ett IG i slutbetyget som jag skulle vilja bli av med, men nu när det är försent med att göra prövningar eller att läsa gamla kurser via komvux. Så tänkte jag att jag kunde läsa den nya motsvarande (gy11) kursen via komvux för att få ett godkänt (A-E) betyg så just nu läser jag den nya (gy11) kursen men är osäker på om det fungerar.
    Till exempel om jag hade haft IG i MA A i slutbetyget och då kan göra en prövning eller läsa på komvux, kursen MA 1 för att få ett godkänt betyg (A-E).

    Men om inte det går hur kommer mitt betygssnitt att påverkas om man har läst en extra kurs som inte behövs för någon högskoleutbildning? Kommer det då sänka/höja mitt betygssnitt (beroende på vilket betyg man får)? Eller gäller det bara kurser jag har i mitt slutbetyg (har den gamla (gy2000) kursen i mitt slutbetyg) eller de kurser som krävs för särskild behörighet?

    Tack på förhand.
    • Milla : Om du är 23 år, gissar jag på att du inte kan ha Slutbetyg tidigare än från år 2011... och gissar också på att ditt Slutbetyg är från gymnasieskola (och inte från Komvux).

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,

    får du högre betyg i Matte 1 än den som du hade i Matte A, räknas det nya betyget in i stället. (Har man flera betyg i samma (eller i en motsvarande) kurs, är det alltid det högre betyget som räknas in).

    Ang. läsa kurser som du inte hade i ditt slutbetyg:

    - i fall du saknar en kurs för Särskild behörighet, så är du obehörig utan den kursen och det är ett måste för dig att läsa den; betyg i kursen kommer att räknas in i ditt jämförelsetal.

    - i fall du vill läsa en kurs som du sedan innan inte hade i ditt Slutbetyg & som du inte behöver för behörighet, så rekommenderar jag att läsa kurser för meritpoäng (om inte du redan har max i merit som är 2.5). I så fall får du meritpoäng för kursen, men betyget räknas inte in - det räcker med E betyg i meritgivande kurser. Läs om Meritpoäng här>>

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • Kalle : Ok tack för svaret. Tyvärr så ger inte kursen någon meritpoäng (då det är en datorkurs) så det är känns lite onödigt att ha läst kursen, men jag är iallafall klar med kursen snart så det är försent att inte göra klart den. Så om jag till exempel söker till ett program så kräver biologi 1 och jag har inte läst den kursen tidigare så jag tänkte läsa kursen på komvux. Då är det väl viktigt att få så bra betyg som möjligt på den kursen då den krävs för programmet och höjer snittbetyget mer än andra kurser som inte krävs? Sen hur fungerar det med meritpoäng om man har kurser från både gy11 och gy2000? Vilken områdesbehörighet är man i då, eller räknas kurser från båda områdena?
    • Kalle : För jag hittar bara språkkurser och matematikkurser som områdesbehörighets kurser, och inte som dom gamla områdesbehörighetsområdena då det krävs andra kurser än matematik och språk.
    • Anna : För att ge dig rätt svar måste man veta från vilket år är ditt slutbetyg och om du fick slutbetyg på komvux eller på gymnasieskolan.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om jag gissade rätt och du har Slutbetyg från gymnasieskola (och inte från komvux) och från år 2011 eller senare... då är det här som gäller, se i infobladet på Antagning.se, snabblänk här>>

    Det har skett många och ganska stora förändringar inom gymnasieskolan och det är ganska stor skillnad på vilka regler som tillämpas, beroende på år från vilket Slutbetyget är. Det kan också spela roll om ditt Slutbetyg är från komvux eller från gymnasiet.

    Som sagt, om jag gissade rätt - då finns info på länken ovan. Annars så se på https://www.antagning.se/sv/ och välj rätt Rubrik: Vuxenutbildningen eller Gymnasieskola och rätt åratal (från vilket år ditt Slutbetyg är). Då kommer du till info om vad som gäller för just ditt utbildningsdokument.

    Utan fullständig information från dig, kan vi tyvärr inte svara på detaljerade frågor, för då kan du tyvärr få fel svar.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kalle : Jag gick ut gymnasiet 2011 med ett slutbetyg. Men sen så har jag kompletterat med andra kurser på Komvux för behörighet. Sen med meritpoäng så tänkte jag söka till ett program som har områdesbehörighet 8/A8 och då har jag 1 meritpoäng från 8 och sen från A8 så har jag 1,5 så tillsammans så har jag 2,5 men kan man räkna så?
    • Anna : Det är Antagning.se som räknar på dina betyg och det är Antagning.se´s tolkning av reglerna som gäller. Jag skriver ett nytt svar nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle!

    Som jag skrev i min kommentar, det är Antagning.se som räknar på dina betyg och tillämpar reglerna så som de tycker är rätt och riktigt. Information på deras egen hemsida finns här: snabb länk till info>>

    Angående Meritpoäng står följande:

    Så som du beskriver din situation, tolkar jag också så som du gör och jag tror du kommer tillgodoräkna dig 2.5 i Merit.

    Är du osäker, kontakta Antagning.se, kontaktuppgifter finner du här>>

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • Kalle : Ok tack för alla svaren!