Elev

    Hej! Jag tar studenten snart och jag har jämförelsetal på 17,81 utan meritpoäng. Jag hade tänkt söka antingen till statsvetare i Göteborg eller jurist vilken stad som helst. Jag har inga meritpoäng. Jag har matte 2 som tillgodoräknas i jurist och statsvetare i Gbg , jag läser också Eng 7 men vet inte om jag kommer få godkänt. Min fråga är ska jag ge upp och bara hitta något liknande utbildning, eller är det värt att gå på komvux och läsa meritkurser som t.ex matte 3, språk eller eng 7 om jag inte får godkänt och eventuellt höja mitt betyg i Eng 5 och 6, jag har D där.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är två olika situationer - om du går ut gymnasiet med Studiebevis eller med Examensbevis. Får du ut examensbevis genom att uppfylla kraven och med det få fullständig gymnasiekompetens, blir det svårt att få plats på komvux-kurserna. Komvux har begränsade resurser och måste prioritera och de som endast har studiebevis (ofullständiga gymnasiala studier) kommer få läsa mot examensbevis men de som redan har examensbevis är det absolut inte garanterat att kunna få plats på komvux.
    Om kraven för examensbevis läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    De som är behöriga till "sina" eftergymnasiala utbildningar men som inte kommer in på ngn utbildning som de vill läsa på grund av för lågt meritvärde hänvisas i första hand till att göra högskoleprovet och i andra hand till att försöka hitta var de kan göra prövningar.
    Var god kika på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet och https://www.fragasyv.se/info/provning
    Du kan göra ansökan till högskola-universitet (t o m 15 april) för att du idag kanske inte ännu vet om du kommer gå ut gymnasiet med Studiebevis eller med Examensbevis. Du måste i så fall komplettera din ansökan med Examensbevis senast 20 juni 2024, för att i annat fall får du, från Antagning.se, få svar OBEHÖRIG.
    Går du ut gymnasiet med ett studiebevis och är med det obehörig till eftergymnasiala utbildningar, får du göra planering mot examensbevis med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Det blir i så fall en komplettering du gör (mot examensbevis) och du kommer senare, med examensbevis, från komvux prövas i BII, kompletteringsurvalsgruppen.
    För examensbevis från komvux gäller: betyget i kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå. Krävs 2400poäng (av dem får max 150 poäng vara F-betyg); det är självklart bättre att inte har några F i sitt examensbevis.
    Du får också gärna kika på utbildningar inom andra skolformer än endast högskola-universitet. Det finns t.ex många attraktiva/populära utbildningar inom yrkeshögskola, och du får gärna kika på några exempel:
    utbildning/berghs-school-of-communication/strategisk-kommunikation
    utbildning/malmo-tillskararakademi/designer-produktutvecklare-3d-kompetens
    utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/ux-designer
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning
    utbildning/nordiska-textilakademin/internationell-designer-inom-textil-mode-funktion
    utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikator
    utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/fastighetsforvaltare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare
    utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-inkopare
    utbildning/affarshogskolan/facility-management

    Du kan också kasta ett öga även på utbildningar hos privata utbildningsanordnare (kortare betalda utbildningar) t.ex
    studier.se/studier/certifierad-paralegal och studier.se/kompetensutveckling/diplomerad-paralegal

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Jag kommer få examenbevis, och jag har inte F i någon kurs.
    • Milla : Bra att du inte kommer få F i någon kurs för att F-betygen drar ner snittbetyget/jämförelsetalet ganska mycket.