Nene

    Hej! Jag har anmält mig till komvux English 5-kursen, vet du om jag har rätt till CSN? Jag är också inskriven på två kurser på deltid med yrkeshogskolan. Kommer jag att kunna få 100 % CSN genom att lägga ihop kurserna eller inte? Mvh, Nene

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasiala kurser på komvux (bland annat Engelska 5) är studiemedelsberättigade vilket betyder att om du uppfyller övriga villkor för att kunna få Studiemedel (från CSN) då får du det. Frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN för att det är där beslut om studiestöd fattas. Man måste i grunden ha Principiell rätt till svenskt studiestöd. Svenska medborgare har det och de som inte är svenska medborgare måste ansöka om den. Om komvux-studier + studier på yrkeshögskola uppgår tillsammans med heltid, 100% av studietakt och du, för övrigt, uppfyller villkor, ser jag ingen anledning varför du i så fall inte skulle få ut studiemedel. För mer information var god kontakta CSN.

    Studie- och yrkesvägledare