Frågeställare

    Hej! Jag har ca 800 poäng kvar att läsa på komvux. Jag bor i en kommun där det knappt erbjuds några kurser alls, och de kurser som erbjuds har jag redan godkända poäng i. Jag har sökt i andra kommuner, men jag får nedslag eftersom min kommun säger att de inte har tillräckligt med pengar. Jag har pratat med min syokonsulent men hon säger typ bara att det är som det är, att det inte finns något att göra åt det. Jag vill verkligen bara läsa upp mina betyg så jag kan börja plugga på riktigt, men jag tappar ju verkligen motivationen när verkar vara så svårt. Det känns också lite konstigt att man får olika ”rätt” till utbildning beroende på vilken kommun man är skriven i. Hade jag bott mitt i Stockholm hade det ju funnits hur många kurser som helst att läsa. Finns något sätt att lösa det på, bortsett från att jag skulle flytta till en annan kommun? Hur gör andra som är i samma situation?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att påminna om att du kan uppnå behörighet till högre studier även genom studier på en folkhögskola.
    På en folkhögskola kan du läsa på allmänna kurser på gymnasial nivå. Som snabbast kan du uppnå omdöme från en folkhögskola på ett läsår (två terminer). Kika gärna på Framtid.se/studier/folkhögskola
    ***
    Komvux
    Om du vill uppnå kraven för examensbevis från komvux, så måste du ha betygen i 2400poäng (av dem 100poäng gymnasiearbete eller komvuxarbete). Komvux i den kommunen där du är folkbokförd borde kunna sätta ihop en studieplan för dig så att du kan uppnå kraven för examensbevis (det kanske inte kan bli så att du får läsa just de kurser som du i första hand vill läsa men några kurser som ger dig möjlighet att uppnå kraven för examensbevis borde du ju kunna få plats på, tycker jag). Kontakta rektor på Komvux, är mitt råd. Du kan också ringa till skolverket och diskutera situationen med skolverket; tel.nr 08-52733200.

    Prövningar
    Du kan ta in prövningsbetygen in i ditt examensbevis från komvux. Prövningar har du rätt att göra i hela Sverige. Det är dock svårt att hitta var man kan anmäla sig och det kostar också. 500kr i avgift per prövningsförsök. Du skaffar dig kunskap på egen hand - inför prövningar. Du bekostar också resor till och från prövningsstället själv.

    Du frågar hur andra gör som bor i små kommuner med litet kursutbud...
    - de som kan skriver in sig (folkbokför sig) i andra kommuner där utbud av kurser är större;
    - det går att söka till folkhögskolorna och läsa mot studieomdöme där;
    - prövningar;
    - eller så söker man de kurser som finns i den egna kommunen (sätta ihop en studieplan så att du kan uppnå kraven för examensbevis borde din kommun kunna göra - prata med rektor på komvux om det);
    - om du tycker att komvux i din kommun inte ger dig möjlighet att ta ut examensbevis kan du anmäla det till skolinspektionen. Skolinspektionen kan starta en utredning om de anser att det finns fog för det.

    Studie- och yrkesvägledare