matematikern

    Hej, under gymnasiet läste jag franska 3 men fick dessvärre f på denna kurs. Nu tänkte jag se ifall jag kan läsa upp denna kurs på komvux. Om jag mot förmodan skulle få underkänt i franska även på komvux skulle detta bidra till att mitt totala meritvärde sjunker då ett f ger noll poäng men att man därmed har läst 100 poäng mer som komplettering? Jag undrade även om ifall jag skulle bli godkänd i franska på komvux skulle detta göra att jag får de 0,5 extra meritpoäng som moderna språk kurser ger?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    godkänt betyg i moderna språk 3 ger + 0.5 meritpoäng (gäller på de lärosäten som erkänner meritpoängen och i fall man söker till utbildning som ej, för särskild behörighet, kräver mod.språk3). Du uppger tyvärr inte i din fråga om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett Studiebevis. Om du gick ut med studiebevis kan du göra en ny planering på komvux mot examensbevis och moderna språk behöver inte ingå, över huvudet taget.
    Om du gick ut gymnasiet med Examensbevis och har inom ditt examensbevis F i franska 3 då vinner du ganska mycket på att få godkänt betyg i den kursen; för att du både höjer ditt snittbetyg med cirka + 0.4 och sedan också får + 0.5 meritpoäng (till de flesta svenska högskole- och universitetsutbildningar). Det blir med det en totalhöjning av ditt meritvärde på cirka + 0.9 vilket är ganska mycket (med tanke på att det högsta möjliga meritvärde är 22.5).
    Får du högre än E i betyg, är det ännu bättre. För varje steg "ovanför E" får du + ännu cirka 0.1 till ditt snittbetyg och med det även till ditt meritvärde. Skulle du få A i franska 3, höjer du i så fall ditt meritvärde med cirka + 1.3.
    Hänvisning: du får gärna kika på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare
    • matematikern : Hej, tusen tack för svaret Jag glömde tillägga att jag har examensbevis från gymnasiet. Om jag då skulle bli underkänd i Franska 3 på komvux igen skulle detta då påverka mina meritpoäng negativt eller skulle mina meritpoäng förbli oförändrade.
    • Milla : Det kommer inte påverka på ngt sätt alls om du får ännu F-betyg i franska 3 (det blir som om du ej läst om den kursen).