Emma

    Hej, jag tror inte jag förstått det här med komplettering efter gymnasiet fungerar riktigt när det gäller att man läser på komvux för att man ska bli behörig. Min situation ser ut såhär att jag går natur samhälle och läser därför INTE fysik 2 och kemi 2. Det är mitt sista år på gymnasiet. Jag har cirka 17.62 i betyg just nu men jag tror att de kommer höjas innan jag tar studenten, då jag beräknar att mitt jämförelsetal kommer ligga runt 20.30 med meritpoäng (när jag väljer matematik 5 så få man ju en hel meritpoäng). * Notera dock att jag inte läst Eng7...(och därför inte använder alla mina meritpoäng) Min fråga är då att jag har fått en ny dröm och det är att bli tandläkare. Jag har kollat runt lite på var tandläkarutbildningarna ges i Sverige, men problemet är att jag saknar behörighet för att söka till utbildningen. - Så det jag undrar över är att vad kommer hända med mina betyg när jag läser Kemi 2 och Fysik 2 på komvux? Och kommer det spela någon roll vad gäller jämförelsetalet om jag läser dessa kurser och endast får godkänt (E)? Kommer mitt meritvärde att påverkas beroende på vilket betyg jag får i dessa kurser som jag läser på komvux? - Andra frågan är om jag också får läsa eng 7 på komvux för att kunna få den där extra meritpoängen? Så jag använder alla mina meritpoäng? så att jag kan få 21.30 istället för 20.30? Och påverkas jämförlsebetyget även här av betyget jag får när jag läser denna kurs på komvux? (alltså spelar det någon roll om jag får A eller i E i kemi 2, fysik 2 samt eng 7 på komvux) Förstår inte riktigt hur systemet är uppbyggt king det här. Önskar gärna snabbt svar! :) Tack på förhand! Mvh Emma

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    det kommer att spela stor roll om du får A eller i E i kemi 2, fysik 2 samt eng 7 på komvux; detta pga betygen i de kurserna kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Kurser som krävs för behörighet och kurser som ger meritpoäng (för dig som har eller kommer att ha Examensbevis) räknas in även i ditt jämförelsetal. Skillnad mellan E och A i en 100p.kurs är "plus-minus 0.4" så det blir väldigt stor skillnad om du får högre eller lägre betyg i de kurserna.
    Att läsa eng 7 på komvux är inte en självklarhet; detta pga den kursen krävs inte för BEHÖRIGHET. och komvux brukar ha ont om resurser så de antar inte (oftast) till kurser som ej krävs för behörighet. Då kan man fråga sig Vem som ändå får läsa eng 7 på komvux? Jo, i första hand de som läser mot examensbevis (alltså de som ej läste på ungdomsgymnasiet eller läste men ej uppnådde kraven för examensbevis och fick endast ut ett studiebevis som ej ger högskolebehörighet).