Josefin
    Är det möjligt att studera en kurs på komvux och göra en prövning, samtidigt? Exempelvis att kursen på komvux och prövningen överlappar varandra med några dagar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    komvux i olika kommuner kan ibland skapa lika olika "lokala regler"... så det är bra att kolla med komvux just i din kommun, OM DET ÄR SAMMA KURS som du läser och som du vill göra prövning i. Men om det är olika kurser - en kurs som du läser och en annan kurs som du vill göra prövning i - borde det inte finnas några begränsningar (förutom att i fall du råkar ha prov på kursen du läser samtidigt som du får tid för att göra prövning - du kan ju inte klona dig... och båda händelser är mycket viktigt - så hur ska man välja?) - och tyvärr tror jag inte att provet kommer att flyttas på din begäran; förhoppningsvis kan du få en annan prövningstid, men det är inte säkert det heller...

    Allmänt gäller
    Du, som inte längre än elev på gymnasiet, får göra prövningar i alla kommuner; behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd. Om du anmäler dig till prövning i samma kurs som du läser på komvux - och i samma kurs, kan det uppstå "krock" i antagningssystemet... då det förekommer att komvux ej låter göra prövningar i samma kurser som man läser... Men i andra kommuner blir det inga problem med det; det är alltså olika, beroende på vilken kommun det gäller.

    Om du förklarar lite mer ingående kring din situation, kan det bli lättare att svara på din fråga.

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej,
    • : Tack så mycket för svaret! Jag ska studera en kurs i höst och hade samtidigt tänkt göra en prövning i en annan kurs. De båda är också olika skolor. Då verkar det inte vara ett problem :)
    • Anna : Japp! Lycka till!