Frida

    Hej! Jag pluggar just nu på universitet (180hp) och vill byta program men behöver en kurs för att bli behörig (Samhällskunskap 1a2). Går det att plugga på universitet och komvux samtidigt? och stora är chanserna att jag blir antagen på komvux? Om jag inte blir antagen, kan jag plugga kursen privat och finansiera den själv då och bli behörig? Har sökt till det nya programmet med start i höst.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    sista dag för komplettering med betyg (om du sökte till högskoleutb. i höst) är 18 juni 2020. Har du sökt läsa kursen (samhällskunskap 1a2) på komvux? I ansökan till komvux är det bäst om du Tydligt uppger att Mål med studierna är att Få behörighet till högre studier.
    Samhällskunskap 1a2 är en liten kurs och kan på heltid läsas på 2,5 veckor (eller på halvtid på fem veckor). Ang. när komvux i din kommun har starter på kurserna kan endast komvux i din kommun svara på (se info på din kommuns hemsida) med "din kommun" menas i så fall där du är Folkbokförd.
    Läsa kursen kan du både på egen hand (självstudier) eller med privat lärare eller hos t.ex Hermods Distans och betala för kursen själv Men... du får ju inte BETYG på det sättet. Om man skaffar sig Kunskaper (på egen hand) kan man för att få betyg göra en Prövning ("Särskild prövning", kostnad 500 kr). Men pga Covid-19 är det nu ännu svårare att hitta var man kan göra prövning (kan t o m vara omöjligt).
    Du får gärna leta om du kan anmäla dig till prövning någonstans, men chansen att hitta det är mycket liten, enl. den info vi har; du får leta i hela Sverige (behöver inte vara just där du bor eller är folkbokförd).
    Tips!
    när du har kollat med komvux och letat efter prövningar - om du ser att det inte kommer att "gå vägen" och du kommer inte ha en rimlig chans att få betyg senast 18 juni 2020, kontakta Antagningsgruppen på det lärosäte där det programmet kommer ges, som du vill komma in på och fråga om de skulle kunna bevilja Undantag och t.ex göra "villkorlig antagning" så att du lovar att skaffa dig godkänt betyg i samhällskunskap 1a2 under t.ex höstterminen (innan jul). Jag kan inte lova dig att du kommer att få ett positivt svar men du förlorar inget på att ställa den frågan till antagningsgruppen.
    Lycka till!
    ANNA