Olle

    Hej. Jag tog studenten 2015 då gick jag ut med 2000 godkända poäng av 2500. Jag har läst upp 250 poäng på komvux och tänker ansöka om en gymnasieexamen via komvux (då jag sammanslaget har 2250 poäng). Jag ser nu att idrotts betyget inte räknas med (viket var ett av de betyg som jag har godkänt i från gymnasiet) , så betyder då detta att jag endast har 2150 poäng och ej kan få ut någon gymnasieexamen visa komvux?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olle,

     ... det har skett en ändring i reglerna - från 1 jan 2017 fick man inte längre ha betyg i Idrott och hälsa 1 i examensbevis från komvux.
    Rekommendationen är att försöka undvika ta in F betyg i examensbeviset. Detta för att du låser in dina kurser i ett examensbevis och du måste senare - om du villhöja meritvärde- höja betyg i just de kurser.

    • : Ja det vet jag, så svaret på min fråga är då alltså att jag inte kan ta ut någon gymnasieexamen via komvux på grund av att idrotts betyget inte räknas med då resultatet av detta blir att mina 2250 godkända poäng reduceras till 2150?
    • Anna : japp!
    • : Tack Anna! Underbart!
    • Anna : Du måste få 100 poäng godkänt ännu, en ny kurs á 100 poäng eller 2 st. 50-poängskurser godkända betyg.
    • : Precis, det var det jag fruktade! Haha! Man undrar ju varför man gick idrott överhuvudtaget!
    • Anna : Jo, kanske för att bli lite friskare... :) och för att det är fortfarande en Obligatorisk kurs på ungdomsgymnasiet som måste finnas i examensbeviset från gymnasiet. :)
    • Anna : Sedan är det också så att i fall du vill söka till utbildningar som Fysioterapeutprogrammet eller Lärare i idrott - så måste du ha godkänt betyg i idrott och hälsa 1 godkänt betyg - för särskild behörighet - och Det har du!
    • : Jag känner verkligen att jag blev friskare av den kursen!
    • Anna : Nä men... så roligt! :)
    • : Jag svarar i vredesmod, jag vet det, men man blir arg och frustrerad när man inser att man står maktlös inför ett system som inte förstår och som man tvingas underkasta sig för att få en utbildning.
    • Anna : Vi på Fråga SYV kan inte ändra på reglerna. vad jag personligen tycker om utbildningssystemet spelar ingen roll. Vill man vara utanför systemet? Vill man klara sig helt på egen hand? Kan man det? Det kan man visserligen diskutera men det saknar praktisk betydelse när man ej kan förändra systemet.
    • : Det håller jag med dig om, vad man tycker saknar faktiskt all praktisk betydelse och man får finna sig i det. Och jag tänker finna mig lika mycket som jag tänker ha min åsikt om det, egalt hur litet den är värd!
    • Milla : Ändring av reglerna (då det ej längre blev möjligt ta in Id och hälsa 1 in i examensbevis från KomVUX) trädde i kraft från 1 jan 2017. Om din komvux visste om att du läser mot Examensebevis borde de meddela dig om ändringen - så att du kunde i tid planera för att läsa en annan kurs. Varför din komvux ej meddelade dig om ändringen - vet vi inte här på Fråga SYV. Tyvärr kan inte du få någon sort Kompensation för den missen... men Kanske kan din komvux nu ge dig plats på någon distans eller flexkurs som är pågående eller börjar mycket snart... så att du skulle försöka hinna få betyg innan 21 juni. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Det är ont om tid - innan sista kompletteringsdag, den 21 juni, men du kan göra ett försök - om du vill. Eller att be om att bli "inbokad" till en prövning som ev äger rum så att du skulle kunna få ut betyg innan 21 juni - trots att det är för sent att boka in sig på en prövning, kanske kan din komvux göra Undantag och boka in dig ändå /om de nu skulle "skämmas" för att de ej meddelade dig om ändringen i reglerna, om de nu visste om att du läser mot examensbevis/.
    • : Tack Milla! Jag ska göra allt vad jag kan och pröva de alternativ du skrev! Tack så mycket!!
    • Milla : Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer