Efe

    Hej! Jag går just nu i 1:an. Jag har relativt bra resultat på proven - notera resultat och inte betyg. Resultaten brukar ligga på B-A i nästan alla ämnen förutom matematik men jag mår konstant dåligt över resultaten. Det gär inte en enda dag utan att jag försöker tänka mig in i lärarens tanke-banor om vilket betyg h(e)n ska sätta. Jag har en konstant oro och vid betyget C under någon examination får jag panik. Jag börjar då tänka på hur jag aldrig kommer att lyckas i livet eller hur jag aldrig kommer att lyckas försörja min framtida familj. Oron växer och dom 3 senaste månaderna har jag tagit foto på alla mina prov-svar och har påriktigt suttit uppe till 4 på natten och jämfört dom med kunskapskraven. Oron lämnar som sagt aldrig kroppen och när den gör det får jag oro i något annat ämne. Ibland kan jag inte ens sätta fingret på vad det är jag är orolig för. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är inte bra att du känner konstant oro över dina studieresultat. Har du pratat med din klasslärare/mentor och/eller med kuratorn på din skola? Det råder jag dig att göra.
    Det är givetvis fördelaktigt att ha höga betyg på gymnasiet, men inte på bekostnad av sin hälsa. Det är bättre att vara frisk med låga betyg än att bli sjuk av oro och stress för att man kämpade för hårt för att uppnå högre betyg. Det är jag helt säker på. Känner du till ordspråket: "Den friske har många önskningar, den sjuke bara en." Den enda önskning den sjuke har är att bli frisk. Är man inte frisk kan man inte jobba eller studera, och vad ska man då med sina höga betyg till?
    Förutom kuratorn och din klasslärare/mentor, kan du också gå prata med skolsköterskan som kan förmedla kontakt till skolpsykologen. Kanske behöver du någon sort behandling, t.ex samtalskontakt eller t o m bli sjukskriven under en tid - det får psykologen avgöra, eller så skickar hen dig på remiss till någon läkarmottagning. SYV är inte psykolog eller läkare, så kan inte uttala mig om eventuella diagnoser, men det du beskriver låter ju inte alls bra, så jag tycker du bör definitivt ta det på allvar och söka hjälp.
    Lycka till!
    Hör av dig gärna senare och berätta hur det går.
    Vänligen
    ANNA