Rima66

    Hej! Om man gör prövningar på Komvux brukar man studera kursen självständigt och måste vara välförberedd inför prövningen man gör. Brukar Komvux ge studentlitteratur till elever som gör prövningar eller måste jag köpa det själv? Prövningar brukar oftast kosta 500 kr och eftersom man måste själv förbereda sig undrar jag ifall man själv även måste införskaffa böckerna. Har pluggat på Komvux tidigare men jag pluggade upp ett ämne (matte 2a) som jag hade F i och då hade jag tillgång på boken digitalt, men eftersom jag pluggade upp ett icke-godkänt betyg så antar jag att det också ingick i kursen. Det är ju oftast kostnadsfritt att plugga upp ett icke-godkänt betyg. En mattelärare på Komvux var även jättesnäll och lånade ut mig matteboken medan jag läste kursen eftersom det hjälpte mig. Men som sagt så hade jag F i kursen och det var inte en prövning. Jag planerar att kanske göra några prövningar och vill såklart planera det med att läsa studentlitteraturen innan jag ens ansöker eftersom jag vill bli så påläst så möjligt. Prövningar är vad jag vet självstudier och man måste vara väl förberedd eftersom uppgifterna kan vara varierande som prov, muntliga redovisning eller liknade. Man har vad jag vet inte heller så mycket tillgång till en lärare för hjälp när man gör prövningar utan man måste läsa själv. Innan jag ansöker om en prövning har min kommun att man ska kontakta syv, så jag kan säkert fråga min syv där men tänkte fråga här först. Men innan ansökan/anmälan så planerar jag att jag redan ska införskaffa mig böckerna eftersom det kan ta tid att köpa/låna. Jag planerar att läsa böckerna ganska långt innan prövningstillfället så jag är påläst och förberedd. (Brukar man ha nationella prov på prövningar? Engelska, svenska och matte är ju dem kurserna man brukar ha dem i.)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det kan säkert variera en del "mellan olika prövningsställen" hur mycket hjälp man kan få men allmänt så har jag svårt att tro att komvux eller prövningsenheten lånar ut böckerna till de som anmäler sig till prövning. Det vi vet om prövningar berättar vi om i förklarande text på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Du frågar också om nationella prov i samband med prövning och här svarar jag Nej, man gör inte NP, utan man genomför först den skriftliga delen (där frågorna kan vara hämtade ur eller likna de frågorna som kan finnas med i NP) och efter cirka 2 veckor gör man den muntliga delen (inför den delen skriver läraren och medbedömaren frågorna just specifikt för dig, individuellt, baserat på hur du svarade på frågorna i den skriftliga delen av prövningen).
    Du får gärna prata med SYV-en på komvux; om komvux i din kommun hjälper till med böckerna/kurslitteraturen, så blir jag glad (men har, som sagt, svårt att tro att komvux gör det; däremot så kanske du kan låna böckerna på ett bibliotek).

    Studie- och yrkesvägledare