Ylva
    Hej, jag du funderar på att söka in till Europaskolan i Strängnäs eftersom dom har program som intresserar mig och inte finns där jag bor eller någonstans närmare än Strängnäs. För mig är det 7 mil till Strängnäs och att pendla 14 mil per dag känns inte rimligt för mig. Alltså skulle jag behöva flytta dit. Jag har kollat runt på vad hyran för olika rum eller lägenheter var förra året och åren innan och de har legat mellan 2000-3000 kr ungefär. Jag har även kollat på bidragen man får från CSN och kom då fram till att pengarna aldrig skulle räcka till hyra, mat osv. Min familj är inte precis jätterika och mina föräldrar är inte jättetaggade på att betala stora summor till mig varje månad. Så mina frågor är: vilka kostnader behöver vi betala? Finns det nån chans att få ekonomisk hjälp av kommun eller skolan? Hur dyrt skulle det vara att bo och studera där? Är det värt att söka överhuvudtaget?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ylva,
    som icke-myndig är du beroende av vad dina vårdnadshavare tycker och vilka möjligheter (bland annat de ekonomiska) de har.
    Om dina vårdnadshavare motsätter sig att du flyttar, får du inte flytta innan du fyller 18 år.
    Om dina vårdnadshavare godkänner att du flyttar, då tar de på sig samtidigt ansvar för att det som måste betalas, blir betalt. Sådana är reglerna.
    Att kommuner frivilligt hjälper till med kostnader för studier på gymnasiet på annan ort är mycket ovanligt; detta pga kommuner anser sig inte ha råd. Du eller dina vårdnadshavare får jättegärna fråga eran kommun och jag blir mycket glad om ni får ett positivt svar.

    Allt som oftast blir det så att
    i fall vårdnadshavare godkänner att eleven flyttar för att gå på gymnasiet på annan ort, då lägger de pengarna "emellan" (det som fattas) - och bekostar även alla andra omkostnader som kan uppstå i samband med resor hem, med möblering av boende på skolorten, och de oförutsedda utgifter som kan uppstå. Vårdnadshavare ansvarar för de icke-myndiga på alla sätt och vis, inklusive det ekonomiska ansvaret.

    Vår erfarenhet är att familjerna lägger ut minst 2.000 kr varje månad "ur egen ficka" (ofta mer) om en elev läser på gymnasiet på annan ort. Samtidigt ska man tänka på att vissa besparingar sker också - eleven äter inte dagligen hemma; elevens rum som ej nyttjas av eleven (då hen bor på annan ort) kan hyras ut; mindre el förbrukas i hemmet (pga familjen är en person mindre) och om man tänker efter ordentligt, så kan man även hitta andra möjligheter att spara pengar på att familjen blir en person mindre i bostaden.

    Om det är "lönt" för dig att söka till en gymnasieskola som ligger 7 mil bort - får du och dina vårdnadshavare diskutera sinsemellan. Vi på Fråga SYV känner till några fall när hela familjer flyttade för att en elev skulle kunna gå på en viss gymnasieskola. Du kan ta upp även den frågan med dina vårdnadshavare, om du vill.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänliga hälsningar och Lycka till!
    Julia syv