Elev.1.

    Hej, Om jag har en examen i Politices kandidatprogram i nationalekonomi och statsvetenskap, 90 poäng i statsvetenskap, 60 poäng i nationalekonomi och 30 poäng i internationella relationer. Vilka KPU program har jag möjlighet att söka till och vara behörig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    utbud av svenska högskole-univesitetsutbidningar som kommer bli sökbara till HT24 kommer fastställas till mitt på dagen den 15 mars 2024 (anmälningsperiod startar cirka kl. 13 den dagen). Innan dess är inte utbud komplett/färdigt.
    På vilka lärarhögskolor som KPU kommer att erbjudas och i vilka ämnen kommer man kunna se när anmälningsperiod startar. Du kan dock redan nu, innan 15 mars, kontakta studievägledare på lärarhögskolorna och fråga om vilka KPU-program som kommer att starta på deras högskola (de borde ha en ganska god uppfattning om det, trots att anmälningsperiod ännu inte har startat).
    Utbildningsutbud förändras. Samma utbildningar behöver inte erbjudas på samma lärosäte år eller år; och du bör också tänka på följande: KPU-programmen prioriterar sökande som ska bli lärare i fler ämnen och också i Stora ämnen, som matematik, svenska och engelska.
    De ämnesområden som du har högskolepoäng inom är på gymnasiet i Sverige inte så "stora ämnen" (om man jämför med svenska, engelska och matematik). Även om du blir bedömd som behörig, så kanske du ändå inte kommer in... för att du inte kan läsa mot examen i flera stora ämnen. Det beror på hur många sökande till KPU som blir behöriga att söka utb., som kommer leda till att de blir lärare i flera och "stora" skolämnen, som är skolämnen i Sverige.
    Du kan antingen kontakta studievägledare på lärarhögskolorna eller vänta tills anmälan öppnar mitt på dagen den 15 mars 2024 och söka till alla de KPU (till alla de lärarhögskolorna som du kan tänka dig kunna/vilja läsa på); sök i den ordningen: favorit lärarhögskola högst upp (alternativ nr.1). Du kan lägga in 12 alternativ med KPU på olika lärosäten... Sedan kan du se till vilka du blir behörig; du kan själv utesluta ämnen som matematik, engelska och svenska samt svenska som modersmål, idrott, naturkunskap m.fl.
    Jag ber om ursäkt för att jag inte kan ge dig ett bättre svar. Jag vill inte ge dig fel svar och lärarutbildningar och lärarbehörigheter är en ganska krånglig fråga... Inte ens studievägledare på lärarhögskolorna kan alltid svara på de frågorna... är i alla fall min erfarenhet. De kan t.ex svara att "hos oss, på vårt lärosäte" kan man utbilda sig till "det här och det där"... men frågar man allmänt Var annars kan man hitta "den här lärarutbildning" så svarar de ofta att de inte vet och att man ska kontakta "aktuell lärarhögskola" som har "de utbildningar" men de kan inte säga vilka lärarhögskolor som har de utbildningar.
    Jag upplever att lärarutbildnings- djungeln är svår att navigera inom. T o m om man försöker få information om vilka ämnen man kan blir behörig till inom ämneslärarprogrammet så kan det vara svårt att hitta information och få klara svar. "Ingångsämnet" står ofta vilket det är men bi-ämnen? Här börjar det bli svårt/krångligt att få information om...
    Ännu en gång: jag vet om ursäkt för att ett sådant "intet-sägande" svar. Men jag jobbar inte på en lärarhögskola, utan är en allmän studie- och yrkesvägledare.
    Du får gärna återkomma och berätta hur det går; vilka svar du fick från lärarhögskolorna och hur det går med anmälan till KPU! Sverige behöver fler behöriga lärare! Vi håller tummarna för att det går bra för dig!

    Studie- och yrkesvägledare