Liker

    Hej! Jag går i naturvetenskapsorgrammet och har en bra merit, men nästan tillräckligt för läkarpgroammet i Sverige. Jag undrar om jag måste ha läst engelska 7 för att t.ex plugga till läkare i Danmark eller Norge?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får ta reda på om Undervisningsspråk på läkarprogrammet utomlands blir engelska eller "landets språk" (t.ex norska eller danska). Om undervisningsspråk blir norska eller danska, då har jag svårt att tro att skolan där läkarprogrammet ges kommer absolut kräva att du har godkänt betyg i engelska 7. Men annars så är det alltid bra att kunna mer engelska, nästan oavsett vilken utbildning eller yrke man siktar på! Så, om du kan läsa eng7, gör det, är mitt råd.
    Vad gäller studier utomlands, kontakta gärna de skolorna där du vill läsa för information om kraven och om vad som de ser som meriter (extrameriter). Oavsett, så kan inte mer kunskap i engelska ses som en nackdel, utan kommer alltid ses som en fördel!

    Studie- och yrkesvägledare