Johan

    Hej! Jag har nedsatt färgseende vilket gör det svårt att skilja på vissa nyanser av färger. Ser dock skillnad på grundfärgerna. Jag undrar därför om det krävs ett perfekt färgseende för att kunna jobba som elektriker?

    • Liselotte :

      Om du var elev som sökte till gymnasiet, skulle följande rekommenderas: att du bokar tid hos skolsköterska Skolsköterska och gör ett test på skolan som bruka kunna göras, för att avgöra att färgseendet är tillräckligt bra. Allmänt gäller följande: du behöver inte ha perfekt färgseende däremot får det inte finnas tvekan mellan blå, brun, svart och gul-grön utan att du kan särskilja dessa. Eftersom du är äldre och inte kan söka till gymnasieskolan så tipsar jag på att fråga på Vårdcentralen om syntest kan göras där eller kontakta optiker och fråga om du kan göra färgseendetestet.

    • Lärare :

      Hej. Du kan absolut bli elektriker. Total färgblindhet, då blir det svårare. Så länge du kan se skillnad på färger så blir det så klart lättare. Det handlar mer om hur du tar fram strategier för att kunna särskilja ledarna. Gul/grön - Jordkabeln, i äldre anläggningar är den röd. Dessa är viktiga att kunna se och identifiera.  Sen har vi Svart, vit, grå, blå, brun, orange. Kan du skilja på dessa är det en fördel. Dock inget krav.

    • Liselotte : Ett svar från en företagsrådgivare hos Installationsföretagen: "Det ställs inga direkta krav på färgseende men samtidigt finns det stor risker i att inte kunna skilja ut i en kabel de olika färgerna. Jag rekommenderar att uppsöka någon skola eller elektriker som kan skala upp en kabel med ledare av många färger och sedan får personen tala om vilka färger det är och klarar man detta så är det ju inget problem."
    • SYV-besökare :

      Jag brukar rekommendera de som känner sig tveksamma att besöka en gymnasieskola som erbjuder "Elprogrammet" (EE inriktning Elteknik) på ett Öppet hus eller ”Elev för en dag” då en Ellärare kan visa på hur man skiljer på kablarna och eleven kan då själv se och uppleva skillnaderna. I Sverige finns cirka 200 gymnasieskolor som erbjuder EE/inriktning Elteknik, se listan på gymnasieGuiden.se/EE-elteknik

    • Milla : Svar från en av gymnasieskolorna som utbildar elektriker: "Min rekommendation till eleven är att åka ut till någon av våra stora bygghandlare typ Hornbach med sina VH och gå till elavdelningen, leta efter all sorts installationskabel och kolla om han kan se de olika färgerna på dessa kablar. Fixar eleven detta ska det inte vara några problem anser jag."
    Läs alla kommentarer

    5 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,
    en svår fråga du ställer... en allmän studie-och yrkesvägledare är tyvärr inte expert på de exakta hälsokrav i alla de olika yrken. Vi samlar information om Hälsokrav i olika yrken på den här webbplatsen: gymnasieguiden.se/informeras/haelsokrav-i-olika-yrken

    Och där har vi uppgett det vi fick fram vad gäller färgblindhet som eventuellt hinder för att välja yrket Elektriker; så här lyder det (ber på förhand om ursäkt för att det blir ganska otydligt...): Färgblindhet i elektrikeryrken
    Vad gäller Elektriker så handlar det om en sort "gråzon": det ställs inga direkta krav på perfekt färgseende, men det finns samtidigt stora faror i att inte kunna skilja kabel i en färg från en lika tjock kabel i en annan färg. Här handlar det mycket om hur pass allvarligt ens synfel (bland annat färgblindhet) är.
    ********************
    Jag förstår att ett sådant otydligt svar (en vag formulering) inte hjälper dig speciellt mycket. Jag ska försöka hitta möjlighet att ge dig ett bättre svar... Och i så fall återkommer jag eller någon av mina kollegor till den här tråden och skriver ett nytt svar eller kommentarer.
    Det jag vill att du (i väntar på ett bättre svar från oss) funderar över om du är villig att ta risker (om din vilja att bli elektriker är så pass stor att du är villig utsätta dig för en ev.ganska stor risk - i fall du skulle ta fel på olika färger); jag vill också uppmana dig söka upp en optiker och be att få göra test för att få fram grad och omfattning av din färgblindhet + att du också kan vända dig till de som utbildar elektriker (dit där du planerade utbilda dig) och fråga om hur de ställer sig inför antagning till utbildning om den sökande "lider av" färgblindhet.

    • SYV-besökare : Det är alldeles beroende på vilken typ av nedsatt färgseende personen har. Oftast är det grundfärgerna som finns i trådarna och även brunt, svart och en del trådar har fler färger på en tråd. På vår skola får blivande elever komma in till skolan och el-lärarna testar seendet. Det är möjligt att fler gör på detta sätt. Det ska också finnas medicinsk vägledning på skolor genom skolsköterskan, det kan också vara en väg att gå.
    • Milla : En ellärare på en av gymnasieskolorna svarar så här: "Har haft ett antal färgblinda elever genom åren. Eleverna har då lyckats se skillnad på ledarna ändå. Tror därför inte det bör vara något som avgör om du kan bli elektriker eller inte."
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi ställde din fråga till ett antal sakkunniga och fick nu första svaret från en Utbildningsansvarig inom Elområde som lyder: "Jag har haft kollegor som har jobbat både som elektriker samt larmtekniker.
    Som de sa till mig är att man har lärt sig olika nyanser så man vet vad det är för färg men den som var larmtekniker sa att ibland när det var dåligt ljus så kunde det vara svårt då var man tvungen att fråga någon .
    Svar på din fråga så vet jag inte om det finns någon lag eller rekommendation att färgblinda inte kan bli elektriker".
    **********
    Ett annat svar från en rektor på en gymnasieskola som utbildar blivande elektriker: "Om hen ser skillnad på grundfärgerna borde det gå bra. Det är ju de färgerna elkablar är."
    **********
    Och ännu ett svar från en gymnasieskola som erbjuder utbildning för blivande elektriker: "Klarar eleven kurserna så är det en sak men om han blir anställningsbar efteråt är en annan."

    • Milla : Så här svarar en av ellärarna:.... det kan bli svårt i verklighet då alla kablar har olika färger och det är viktig att kunna skilja de från varandra. Sen kan inte vi neka en elev att börja hos oss pga färgblindhet. Det ska ju finnas olika hjälpmedel för färgblinda som säger vad för färg det är på saker. Vet inte om eleven redan har ett sådant hjälpmedel?
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! det är inte självklart vad gäller färgseende i relation till din önskan om att utbilda dig till elektriker. Vi får olika svar från olika skolor och sakkunniga. T.ex säger några att det tidigare har funnits krav på "godkänt färgseende" men att de inte gäller längre... Vi fick också några "indikationer" på att det kanske går bra att gå utbildning men sedan kan bli svårt att få anställning... Vi har nu ställt frågan till Elsäkerhetsverket. Återkommer efter det att vi fick svar från Elsäkerhetsverket. Du kan annars själv också vända dig till Elsäkerhetsverket.
    Vi fick också ett tips om att ställa frågan till ECY som (enligt uppgift vi fick) har en expert-panel, så förhoppningsvis kan de ett ett tydligt svar på vad som gäller.

    Liselotte
    • SYV-besökare : En yrkeshögskoleutbildning som utbildar inom elområdet svarar så här: "Vi ser inget hinder för det för, elektrikern i fråga måste kunna mäta sig till olika saker."
    • Milla :

      Vi fick nu svar från en f d verksam elektriker som numera jobbar som ellärare: "Jag har haft kollegor när jag jobbade som elektriker som varit färgblinda och det har gått bra. Om man vill jobba som skåpsbyggare så använder man sig av nyanser men som installationselektriker är det färger som man oftast jobbar med."
      Och en annan ellärare på en annan skola svarar: "När vi fått frågan tidigare så har vi gjort så att eleven fått komma till oss på el-programmet så har vi testat ifall eleven klarat av att se färgerna i de kablar och färgkoder som finns på el komponenter.Vår sköterska har också varit med!"

    SYV-besökare SYV

    Hej Johan!

    Vad jag kunde hitta var att:

    Elektriker
    Samma sak gäller för en elektriker. Det handlar om ren livsfara om man exempelvis har svårt att skilja på gul- blå, eller röd. Inga krav - men det är klara fördelar att se bra på nära avstånd och att kunna skilja mellan färger.

    På sidan Jobbafrisk.se: Normalt färgseende krävs bland annat av tågförare, sjöbefäl och piloter. Det behövs även som florist, målare, billackerare eller elektriker som måste kunna se färgkoderna på olika el-ledningar.

    Enligt skolsköterskan hos oss så får han söka till elektriker och menar att det inte finns något krav.

    • Milla : Svar från en av gymnasieskolorna som utbildar elektriker: "Som elektriker är det givetvis en stor fördel och ha perfekt färgseende. Dock finns det inget krav. Sen ska man ju vara ärlig och säga att det krävs lite mer av en individ som inte har fullt färgseende. Finns yrkesverksamma elektriker idag som är helt färgblinda. Många gånger kan man hitta andra tillvägagångsätt för att kunna skilja olika ledare åt i en installation. Som elektriker kan man ändå aldrig lita på att färgerna i en installation stämmer utan man måste mäta sig fram för att säkert veta. Så jag skulle inte avråda någon att gå en utbildning till ett yrke som man vill jobba med på grund av detta."
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick svar från anordnaren för yrkeshögskoleutbildningar NERCIA som bl.a erbjuder en yrkeshögskoleutbildning Auktoriserad Elinstallatör lyder:
               Färgblindhet kan vara ett hinder för att kunna jobba inom elområdet.
    Typ av färgblindhet, förmåga att kunna urskilja vanliga färger och yrkesutgång påverkar hur stort detta hinder kan vara.
    Personer med total färgblindhet bör inte söka utbildning eller jobb inom elområdet.
    För personen med röd-grön färgblindhet eller personer med blå-gul färgblindhet är förmåga att kunna hålla isär och identifiera de inom yrkesområdet vanligaste färgerna avgörande för om färgblindhet är ett hinder.

    Det är därför oftast bäst att personen får göra ett praktiskt prov där personen får visa en förmåga att kunna skilja åt och identifiera vanliga färger.

    Vanliga färger och färgkombinationer på ledare vid elinstallationer: brun, svart, grå, ljusblå, grön-gul, orange och vit.
    Vanliga färger och färgkombinationer på ledare vid installationer för tele, datanätverk och larm: blå och orange.
    Vit, blå, turkos och violett.

    Vit/blå, vit/orange, vit/grön och vit/brun.

    Vit/blå, vit/orange, vit/grön, vit/brun, vit/grå, röd/blå, röd/orange, röd/grön, röd/brun och röd/grå

    Blå, orange, grön, brun, grå, vit, röd, svart, gul och violett.

    I vissa fall klarar personen av att med hjälp av en mall kunna jämföra och sortera ut rätt färg och färgblindheten blir inte ett så stort hinder.

    Exempel på färgblindhets påverkan vid anställning inom några yrkesutgångar inom elområdet. Installationselektriker - liten till måttlig påverkan.

    Larm-, data- och teletekniker - måttlig påverkan

    Automationstekniker - måttlig till stor påverkan.

    Elektronikreparation - stor påverkan.

    Signaltekniker järnväg – väldigt stor påverkan (här gäller TSFS 2019:112 §52 som säger att personer med defekt färgseende inte får utföra arbetsuppgifter där färger har betydelse för säkerheten).

    Så för att besvara din frågeställning finns det inget förbud mot att gå en utbildning till elektriker med defekt färgseende.

    Personen intresse och val av yrkesutgång kan behöva diskuteras innan utbildningen påverkas.

    Utbildare brukar vid behov göra ett praktiskt test för att bedöma möjligheten till framgång inom yrkesområdet.

    I sista hand är det framtida arbetsgivare som avgör om personen är anställningsbar.

    Det viktiga är att aldrig dölja en defekt färgblindhet för en möjlig arbetsgivare.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Elbranschens centrala yrkesnämnd svarar så här på den frågan:
    "Färgseende är inte ett direkt krav, men det finns en risk att inte kunna skilja mellan olika färger i en kabel.
    Vi rekommenderar att du kontaktar skola eller en elektriker som kan visa dig en kabel med många färger på ledarna. Därefter får du berätta vilka färger du ser för att se om du klarar av att skilja på dem. Om du kan det är det inget problem".

    • Milla :

      Och ett annat svar, också från en annan person på Nercia, lyder: "Hej det enkla svaret är att det inte finns någon regel eller kontroll av detta det viktiga är att man kan se skillnad på de olika färgerna även om man ser dem som nyansskillnader."

    • Milla : Svar från Svenska elektrikerförbundet: "Det krävs inget syntest för att gå utbildningen eller att bli certifierad elektriker. Det blir istället en fråga om lämplighet i relation till arbetsuppgifterna. Det finns en risk att han kan bli begränsad i vilken typ utav arbete han kan få som elektriker. Det hela handlar om riskbedömning eftersom olyckor och misstag kan ha livshotande konsekvenser om man ej kan skilja på färger."