simon

    Hej! Jag pratade med en SYV på ett universitet jag vill börja på, jag har just nu läst endast ca 1200 poäng mot ett studiebevis på komvux och har halva kvar innan jag kan få någon typ av "examen". Utbildningen jag vill gå har fler platser än studenter och behöver alltså endast vara behörighet och inte konkurrera med några antagningspoäng. Hon sa att jag endast behövde studera ämnena som ger grundläggande behörighet (matte, engelska, svenska) samt särskilda behörighetskurserna samhällskunskap 1b samt naturkunskap 1b. Att om jag har dessa kurser är jag behörig och om det är fler platser än studenter kommer jag in och behöver alltså ingen examen för att nå grundläggande behörighet. När jag läser på nätet uppfattar jag det som att man behöver en examen och inte endast läsa dessa kurser. Hur ligger det till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag tror SYV-en du pratade med berättade för dig om möjlighet att få Grundläggande behörighet genom "reell kompetens", se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg -- det är i kombination med arbetslivserfarenhet som de gymnasiekurserna ger grundläggande behörighet.
    Särskild behörighet behöver du i vilket fall ha. Läs nog på länken ovan (snabblänk till information om grundläggande behörighet genom reell kompetens).

    Studie- och yrkesvägledare