Elev

    Hej! Jag vill bli en kriminaltekniker i framtiden men läste att jag måste gå polisutbildningen för att kunna bli det. Det vill jag helst inte göra, min fråga är då att det möjligt för mig att bli kriminaltekniker utan polisiär bakgrund?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Raja,
    som det funkar nu så är det så här:  för att kunna bli antagen till kriminalteknisk grundutbildning krävs att du har en anställning vid en regional forensisk sektion inom Polismyndigheten. Om man utan polisutbildning kan bli anställd vid en regional forensisk sektion inom Polismyndigheten, är den fråga till Polismyndigheten. Reglerna kan ändras över tid. Vad som kommer att gälla några år framåt i tiden kan vara annorlunda mot som det är nu.
    Mina råd till dig blir följnade:
    _ att du tittar på många yrken på www.framtid.se och funderar på om du kan bli intresserad även av andra yrken än just Kriminaltekniker
    och
    - att du när du börjar årskurs 3 på gymnasiet undersöker frågan om vägar till yrket kriminaltekniker (om någon förändring har skett i vad som krävs för att kunna bli antagen till utbildningen som leder till det yrket).

    Studie- och yrkesvägledare