T01

    Hej! Jag har en kandidatexamen i media och kommunikation men skulle även vilja bli kriminolog. Jag är inte sugen på att gå ett 3 årigt kandidatprogram utan vill sätta ihop egna kurser helst på distans för att få utbildningen. Vilka kurser krävs, hur gör jag?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vet inte om du vill läsa kriminologi för att du vill få jobb som Kriminolog eller mest för att du är intresserad av ämnet.
    Oavsett, så gäller följande:
    Yrket kriminolog är i Sverige (i alla fall ännu) icke-reglerat, och det betyder att strikta krav ang.  vilken utbildning man måste ha, saknas. Varje arbetsgivare får fritt välja bland sökande till tjänster som kriminolog och anställa med, i princip, vilken utbildning "som helst". I jobbannonser kan man se att arbetsgivare skriver ofta att de kräver eller önskar examen från kriminologiprogrammet eller utbildning som bedöms som "motsvarande" (men det är ju arbetsgivarens egen bedömning som gäller, så vad de själva kommer bedöma som "motsvarande" får man fråga arbetsgivarna - men när man frågar arbetsgivare så får man oftast svar att "vi tittar på vad sökande har i bagaget och väljer därefter...") - så att få ngt konkret svar på exakt vilken utbildning de kan tänka sig acceptera, förutom examen från kriminologiprogrammet, är svårt.
    Vill man läsa fristående kurser i stället för ett program, så kan man se vilka kurser som ingår i programmet/programmen som heter Kandidatprogram i kriminologi och se sedan om de kurser går att söka som fristående.
    Det kan dock vara svårare att komma in på fristående kurser än att komma in på ett program inom samma ämne. Det är i alla fall inte alltid lättare att komma in på kurser än på ett program inom samma kunskapsområde.
    Du har ganska många godkända högskolepoäng (redan). Du kan därför söka till ett kriminologi-program och när du blir antagen till programmet, ansök om tillgodoräknande av tidigare utbildning och du får svar på vilka delar av kriminologi-programmet du kan hoppa över för att läsa delar av programmet men ändå få examen från programmet.
    Annars, så är det inte förbjudet att kalla sig för kriminolog med i princip vilken utbildning som helst (eftersom, så vitt jag vet, är det inte en skyddad yrkestitel).

    Studie- och yrkesvägledare