Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kriminologi läser man i Sverige på universitetet eller på en högskola. Det finns bland annat kandidatprogram (3-åriga program) med huvudinriktning kriminologi men man kan också hitta enskilda (fristående) kurser som mer eller mindre handlar om kriminologi. Om yrket Kriminolog kan du läsa på framtid.se/yrke/kriminolog
    ***
    Vad gäller att utbilda sig till arkitekt så finns det några olika arkitekt-yrken:
    Arkitekt (även ofta kallad för "traditionell arkitekt") kräver utbildning på högskolenivå;

    Byggprojektör CAD/BIM - utbildningar kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskola;

    CAD-konstruktör - - utbildningar kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskola;

    Informationsarkitekt - - utbildningar kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskola;

    Ingenjör . - utbildningar kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskola;

    Inredningsarkitekt . - utbildningar kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskola samt inom andra skolformer som t.ex KKU; om KKU var god se framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar

    IT-arkitekt .. - utbildningar kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskola;

    Landskapsarkitekt

    Planeringsarkitekt

    Samhällsplanerare

    Systemarkitekt

    Teknisk ritare

    Trädgårdsarkitekt - - utbildningar kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskola.
    ****
    Du kan söka (samtidigt) till 12 olika högskole-universitetsutbildningar i Sverige + till stort antal yrkeshögskoleutbildningar + till utbildningar inom andra skolformer som t.ex inom KKU. Sök alla utbildningar som du är intresserad av och se var du kommer in. Skulle du komma på flera utbildningar samtidigt, kan du välja sen vilken av dem som du tackar ja till.

    Studie- och yrkesvägledare