Hannah

    Hej! (Många frågor och lång text) Jag har en fråga om polisyrket. Jag har tänkt ett bra tag nu att jag vill jobba inom polisen. Jag undrar om man kan läsa kriminologi och sen börja direkt inom polisyrket eller om man måste läsa ett polisförberedande pogram eller liknande. Jag vill gärna lära mig om de kriminella och deras mentalitet och varför de väljer att begå brott, jag vill också arbeta med att förhöra brottslingar. Jag skulle också tycka det är intressant att arbeta ute på fält och stoppa människor från att bryta lagen. Det jag vill ha sagt är, jag är väldigt intresserad av polisyrket och vill gärna veta om jag kan läsa kriminologi och sen direkt arbeta som polis eller om jag behöver något program som är polisförberedande och isåfall, finns det något du har som förslag? Jag vill veta om jag ska läsa kriminologi och polisförberedande eller bara polisförberedande för att arbeta inom polisyrket. Eller om jag bara ska gå polisutbildningen direkt om det går eller måste jag ha något ämne med mig för att kunna gå dit? Tack i förväg!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,
    för att i Sverige bli Polis går man Polisutbildningen. För att bli behörig sökande till polisutbildningen behöver man bland annat ha körkort B, för personbil, och vara simkunnig. Om polisutbildningen inklusive vad som krävs för att bli behörig, var god se polisen.se/om-polisen/bli-polis/polisutbildningen
    Man behöver inte ha läst kriminologi för att kunna komma in på polisutbildningen; mer info om ansökan till polisutb. - polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansöka

    Andra yrken som du gärna får kika på är:
    Psykolog
    Kriminalvårdare
    Kriminalvårdsinspektör
    Frivårdsinspektör
    Kriminolog