Nara

    Hej, Jag är väldigt osäker på vad jag vill bli. När jag besökte lunds universitet och fick höra om kriminologiprogrammet tyckte jag att det lär ganska tråkigt då det lät mycket som att man fokuserar på varför en individ begår ett brott (alltså psykologi) osv, men sedan fick jag reda på att de kan arbeta inom polisen. Vilka arbetsuppgifter har dom hos polisen och hur sannolikt är det att man får jobb hos polisen? Hur vet jag att jag vill börja på programmet? Känns lite tråkigt om kurserna inte intresserar mig men att jobben gör.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, det vi vet om yrket Kriminolog skriver vi i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/kriminolog - var man kan jobba och vad man gör på sin arbetsplats kan förändras. Om du läser 3 år på kriminologiprogrammet, kommer du söka jobb först om 3 år... och på så lång tid kan mycket förändras.
    Tips: läs i Jobbannonser "Lediga jobb hos polisen" och på kriminologiprogrammens egna hemsidor; kontakt polisen och fråga om vad kriminologer gör hos Polisen; kontakta studievägledare på kriminologiprogrammen.

    • Vägledare :

      Svar på din fråga beror mycket på vilka former av tjänster som finns tillgängliga hos Polisen och då är möjliga att söka när det blir dags för dig att söka. Hur det kommer att se ut tre år fram tiden kan ingen riktigt veta.... Det kanske skulle kunna gå att få fram olika exempel på vad personer med kriminologi-grundutbildningen gör hos polisen idag och de kan ha rätt så många Olika arbetsuppgifter, men vad som kommer bli aktuellt om 3 år är det ingen som vet. det behöver inte vara som det är idag - om 3 år...

    SYV-besökare SYV

    Inom Polismyndigheten finns troligen de flesta kriminologer inom den utredandeverksamheten. Några kriminologer brukar sedan bli analytiker.

    Vägen in på Polismyndigheten kan se olika ut, man kan söka sig direkt med annan arbetslivserfarenhet från domstol, annan myndighet eller liknande till en utredartjänst. Är man nyexaminerad kan man söka sig in via PKC (Polisens kontaktcenter). Där man utbildas i grundläggande förhörsmetodik. Andra vägar kan vara genom en administratörsroll, eller via jobb "på arresten".

    Hur framtiden kommer att se ut? Mycket beror på hur mycket ekonomiska medel som tilldelas polisen framöver, målen är att Polisen ska rekrytera omkring 22.000 nya medarbetaren mellan fram till året 2024, i detta finns en stor del civila tjänster men allt beror på hur många poliser som kan utbildas och vilka former av kompetenser som kommer att behövas att komplettera poliser med.

    Andra akademiska utbildningar som kan vara av intresse att anställa inom polisen är bl.a. Jurister, Beteendevetare, vissa samhällsvetenskapliga inriktningar. Men om man verkligen vill arbeta inom polisen är polisutbildningen ett val som garanterar ett arbete förutsatt att man klarar av polisutbildningen.

    Allt gott!

    Mvh