Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'godkända grundskolebetyg' (7 st.)
-
Är det svårare att läsa språk som modersmål än som modernt språk?
Hej! Jag har redan läst arabiska som modersmål och fått A i det. Det var ganska enkelt. Jag funderar nu på att göra en prövning i arabiska fast som ett modernt språk för att höja mitt meritvärde. När jag såg gamla NP på moderna språk för årskurs 9 som tyska eller franska verkade det vara ganska...
Hej Sayed, det är omöjligt att ge ett allmänt svar om Moderna språk är enklare eller svårare än Modersmål - om det gäller samma språk;... Läs hela svaret -
Jag undrar om jag kunde ha ett betyg på engelska grund?
Jag har mina grundskolebetyg från Syrien och jag översatte dem på engelska. Jag undrar om jag kunde ha ett betyg på engelska grund, alltså jag hade höga betyg från Syrian i engelska grund. Men, min skola accepterar inte det. Även om det finns många skolor accepterar detta och eleverna som har...
Hej, gäller din ansökan till gymnasial utbildning eller gäller din fråga någonting annat? Om du vill söka till gymnasial utbildning, och för det behöver bland... Läs hela svaret -
Vad är det för behörighet till specialprogrammen med egna examensmål?
Hej! jag undrar om vad det är för behörighet till de specialprogrammen på gymnasiet, ex Flygteknikerutbildnig, Yrkesdansarutbildning & Samiska näringar? dvs vilka godkända betyg från grundskolan måste eleven ha för att anses vara behörig? tusen tack för ett snabbt svar! :)
Hejsan, Gymnasiebehörighet - YrkesprogramFör att vara behörig till gymnasiets yrkesprogram krävs att man har godkänt betyg i:- svenska/svenska som andra... Läs hela svaret -
Kommer jag in på mitt förstaval?
Hej! Jag är väldigt orolig över mitt gymnasieval.. Jag har alltid velat gå handel och administration och har varit ganska säker på att det blir mitt förstaval. Men nu har även mina 3 kompisar bestämt sig för att de också vill gå där. Såklart är det jättekul att mina bästa vänner också vill gå...
Hej Johanna! Bra att du vet vad du vill gå på gymnasiet! Det viktigaste är att bli BEHÖRIG och för det räcker det med godkända betyg i svenska, eng, matte + fem valfria ämnen, dvs sammanlagt 8 godkända betyg - det är... Läs hela svaret -
inte godkänd på nationella proven?
Aa vad händer om man inte klarar något av nationella proven?
Hej Wilma! Läraren sätter betyg utifrån en helhetsbedömning - vad du presterade under hela kursen, deltagande på lektionerna, inlämnade hemuppgifter, betyg på delproven - allt tas det hänsyn till och målet är att kunna... Läs hela svaret -
IM programmen: yrkesintroduktion?
Hej! Kan man läsa upp betyg som man redan har godkänt i samtidigt som man läser det man inte har godkänt i på im- yrkesintro. Eller kan man bara underhållsläsa några ämnen? Stefan
Hej Stefan! Individuell bedömning görs och individuell studieplan sätts ihop - för varje elev på yrkesintroduktion. Allmän information finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion Sedan är det lite... Läs hela svaret -
Ansökan kom inte med?
Jag hade 4 gymnasieval, varav 2 av dem behövde 12 betyg och de andra 2 behövde 8 betyg, och jag har 11 betyg. Men 2 av mina gymnasieval(dom med 8 betyg) kom inte ens med på sisa ansökan av någon anledning, de stod inte ens på pappret och jag vet inte riktigt varför, för jag skulle kunnat ta...
Hej Tuva! Jättetråkigt att du inte kom in på ett program till vilket du är behörig och hade tillräckligt höga betyg! Orsaker kan vara ett tekniskt eller mänskligt fel, vilket av dem kan inte jag svara på. Det är en fråga du måste... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga