Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'behörighetskrav' (7 st.)
-
Är dataingenjör samma som högskoleingenjör?
Fråga 1: Är dataingenjör samma sak som högskoleingenjör? Fråga 2: Jag vill komma in i dataingenjör i Halmstad. Ett av behörighetskraven är att vara godkänd i Matematik 3c men jag har F i det. Men jag har godkänd i Matematik 4c, är jag då behörig? Jag tänker så eftersom matematik 4c är högre...
Hej Mohammed!Mitt svar på fråga 1 - ang. Dataingenjör och HögskoleingenjörHögskoleingenjör kallas i Sverige en person som tagit examen från ett 3-årigt... Läs hela svaret -
Sjuksköterska master?
1- Som sjuksköterska är det möjligt att läsa master direkt efter examen, alltså utan någon specialitet? 2- Vad är skillnaden mellan master och magister?
Hej Mustafa;i Sverige i Magisterprogram - ett-åriga alltså på 60 högskolepoäng;och Masterprogram - två-åriga alltså på 120 högskolepoäng.*******Vilka master- och... Läs hela svaret -
Ger matte 3b kursen (som jag ska läsa på komvux) mig meritpoäng?
Jag har läst samhälls programmet med inriktning beteendevetenskap på gymnasiet, och vill nu läsa kandidatprogrammet i biologi (med ingång för samhällsvetare) på Uppsala universitet. Där är behörighetskravet matte 3b och jag har bara...
Hej Emelie, eftersom matte 3b krävs för Behörighet, kan inte den kursen ge dig meritpoäng - just när du söker till utbildningar som, för särskild... Läs hela svaret -
Vilka nivåer motsvarar engelska B och matematik A i danmark?
Hej! Jag har ansökt till läkare samt tandläkare i Danmark. De har behörighets kraven Matematik A samt Engelska B. Men jag förstår inte vad de motsvarar. Är matematik A detsamma som matematik 5 hos oss i Sverige eller 4? Och vad motsvarar Engelska B? Tack! Hälsningar
Hej Zara! Tyvärr så har vi ingen expert på utländska behörighetskrav här på Fråga SYV. Jag är jätteledsen för det, men jag kan inte svara... Läs hela svaret -
Vad räknas till Moderna språk 3?
Hej! Jag ville så gärna söka till Handels i Stockholm men undrar om grundläggande behörighetskrav. Jag är från Finland och har finsk gymnasieutbildning. Alla andra mina kurser borde fylla behörighetskravet men vilka språk räknas med moderna språk? Jag har läst 9 kurser svenska som A språk och 9...
Hej Nea! mitt förslag är att du gör Prövning i Moderna språk (finska) 3 eller i Moderna språk(tyska) 3. Troligtvis blir det lättare för dig att klara prövning i finska, än... Läs hela svaret -
Har läst Eng C/7 men inte B/6?
Hej. Jag läste engelska C/7 på gymnasiet men inte B/6. När det står Engelska 6 som behörighetskrav, kan jag söka utbildningen ändå? Mvh Liz
Ja, Liz! Du kan söka utbildning dom kräver Engelska B/6 om du har godkänt betyg i Engelska C/7 pga du har godkänt betyg i "överliggande" (högre) kurs. Om du söker till yrkeshögskola,... Läs hela svaret -
hur bli man pilot?
jag ska välja en gymnasieprogram men jag är jätte intresserad av att bli pilot, men hur bli man pilot? och vilken gymnasieprogram ska man välja? vilka behörighetskrav måste man ha? och vilken universitet utbilda det? hur är det med arbetsmarknaden och hur mycket tjäna man?
http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Pilot Gå in på länken ovan och se de utbildningar som finns inom yrkeshögskola i Sverige idag. Eftersom godkänt betyg i fysik krävs rekommenderar jag de... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga