Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32220 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kurser inom individuellt val' (8 st.)
-
Byta linje efter första terminen?
Jag går första terminen på hum kultur men jag ångrar att jag inte valt natur. Jag planerar dock att gå ett naturvetenskapligt basår. Men jag undrar bara, om jag skulle byta gymnasielinje nu, i slutet av första terminen, skulle jag behöva gå...
Hej Emma,du fick rätt svar från Anna SYV, redan. Jag vill råda dig fortsätta läsa på din nuvarande utbildning (HU) och göra ditt bästa i varje kurs du läser. Lägg in... Läs hela svaret -
Välja till Fysik 2?
Hej! Jag går en lite annorlunda linje på gymnasiet då jag har möjlighet att få naturbehörighet om jag väljer att lägga till några kurser som inte är obligatoriska (Kemi 2 och Fysik 2). Nu i trean behöver jag alltså inte...
Hej Alexandra, om du "endast" läser på heltid, alltså inte har hos rektorn ansökt om att läsa utökat program och fysik2 blir i så fall U-kurs, utanför programmets 2500 poäng, då... Läs hela svaret -
Vilka individuella val ger mest för min framtid?
Hej! Jag går i 1an på Natur och är inne i perioden då man ska välja inriktning, individuellt val, programfördjupning. Jag funderar på att utbilda mig som ingenjör inom teknisk fysik på universitet då jag har ett intresse för kvantmekanik, kosmologi och annat fysik-relaterat. Jag har redan...
Hej Alva, det är 200 poäng inom Individuellt val = 2 st. "normalstora kurser" eller 4 st. "små kurser"; "små kurser" är det t.ex Psykologi som är på 50 p. De flesta... Läs hela svaret -
Hur mycket individuella val?
Hej! Jag undrar hur många poäng man max får lägga till i individuellt val? Förstår ni hur jag menar? Och om jag vill lägga till extra matte, t.ex. 1b och 2b, kan jag då hoppa över 1b och gå direkt på 2b, eller går de ihop i varandra? Är t.ex. matte som individuell kurs en kurs, matematik,...
Matte 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram. På många program är även matte 2 obligatoriskt att läsa. Vilket program vill du gå? -
Meritpoäng, teknikprogrammet ?
Hej, vilka IV kurser kan jag välja för att få maximal meritpoäng går teknikprogrammet andra året, och ska läsa upp till matematik 5
Hej, Fredrik! Med IV-kurser gissar jag att du menar "individuellt val, 200 poäng"? Om Meritpoäng kan du läsa på GymnasieGuiden och det är inte helt lätt att förstå... Läs hela svaret -
gymnasie programfördjupningar?
väljer man själv vilka programfördjupningar man vill ta? och vad är individuellt val då?
Hej Mansoora! Individuellt val är 200 poäng kurser som alla elever på alla program kan läsa "vilka som helst" gymnasiala kurser men i praktiken kan man ju inte läsa någon kurs som inte erbjuds på den skola som man läser. Men... Läs hela svaret -
Teater på individuellt val?
Vart kan man kolla vad det finns för individuella val på de olika skolan? Finns något inom teater inom individuellt val?
Hej Line! Inom individuellt val får man välja 200 poäng "vilka kurser som helst" men de kurserna måste ERBJUDAS på skolan. För att kunna erbjuda "teater-kurser" måste man ha behöriga lärare i de kurserna och de finns i första hand... Läs hela svaret -
individuella val???
hej jag undrar om det bara är ett ämne man lägger till på individuella val eller fler? jag vill gå ekonomi om det hjälper. tack på förhand
Hej Simone! Inom Individuella val är det 200 gymnasiepoäng man väljer. Det är 200 poäng individuellt val på alla gymnasieprogram. Det är inte antal kurser utan antal POÄNG som man väljer. De flesta gymnasiala kurser är á 100 poäng -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga