Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'programfördjupning' (136 st.)
-
Pogramfördjupningar?
Hej! Jag ska välja mellan natur och samhälle. Men nu ser jag att det finns något som heter pogramfördjupningar. På samhälle ser jag att det finns bild och from medan det ej finns det på natur. Jag tänker gå på Malmö Latin skola...
Hej!På NA (gäller båda inriktningar på programmet) får ej Bild och form vara programfördjupande, se Programplan för NA... Läs hela svaret -
Programfördjupningarna samt kurserna?
Är programfördjupningarna samt kurser inom inriktningarna samma sak?
Hej, jag är inte säker på att jag förstår din fråga.Alla kurser inom en av Nationella inriktningar är på gymnasiet obligatoriska. Sedan måste elever även få... Läs hela svaret -
Hur fungerar prohrsmfördjupningar?
Jag förstår inte hur programfördjupningar och inviduella val fungerar. Hur och när kan man läsa de olika programfördjupningarna och göra de inviduella valen tex på tex Erikdahlbergsgymnasiet?
Hejsan,frågor om en specifik gymnasieskola (den typen av frågor som du ställer här) besvaras bäst av personal på just den gymnasieskolan. Du bör därför fråga de som jobbar på Erik Dahlbergsgymnasiet. -
Hur går det till?
Vänta så man väljer en linje går i hela ettan väljer inriktning inför tvåan sedan i tvåan får man kurser inom inriktningarna och när får man progranfördjupningarna ?? Som tex inom natur eller teknik för vissa skolor...
Hejsan,Programfördjuningar kan eleven läsa redan från år1. Programfördjupningar är samma lista på kurser, oavsett vilken inriktning på programmet eleven kommer att läsa. Det går att... Läs hela svaret -
Teknik frågande?
Så vad egentligen är en programfördjupning tex inom Ekonomi innebär det att man får välja vilka kurser man vill eller måste man ta de som finns vilka programfördjupningar finns det inom ekonomi??
Hej, ta och titta på Progamplan för EK >> - klicka på länken gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - du ser i Programplanen/programstrukturen att det... Läs hela svaret -
Teknik eller natur?
Många säger att Natur är bättre än Teknik för att tex utgå från detta exemplet: Eftersom man läser moderna språk på Naturvetenskapsprogrammet och inte Teknik och för att göra det måste man ju välja det som...
Hej,om du tittar i Programplan för TE >> så ser du att Moderna språk får läsas som programfördjupning. Men det betyder inte alla alla gymnasieskolorna som erbjuder teknikprogrammet erbjuder... Läs hela svaret -
Teknik eller inte?
Så om jag har förstått rätt väljer man teknik så läser man de ämnen som man läser inom teknik sedan väljer man inriktning vi säger om jag valde samhällsbyggnad och design väljer man inriktning i 2 an och sedan...
Hej,TE har fem nationella inriktningar:en av de heter Samhällsbyggande & Miljö; och en annan heter Design & Produktutveckling.Inriktningskurserna som alla är obligatoriska på inriktningen Samhällsbyggande... Läs hela svaret -
Har jag tänkt rätt kring Ind-val och programfördjupning?
Hej! Läser 1: an på natur-natur och förra veckan stängde vår valperiod för Ind-val och programfördjupningar. Hade egentligen lagt upp en plan kring hur jag ville spendera dessa poängen, men lite saker hände som gjorde att jag sista dagen helt...
Hejsan,jag förstår att du vill göra det bästa valet som passar dina intressen och framtida mål men det är mycket som fortfarande kan "hända"... När... Läs hela svaret -
Kan man byta ut programfördjupningskurser man har fått F i ?
Jag går ekonomi juridik och valde Matte 3b som programfördjupning men kommer antingen få F eller streck i den. Går det att välja en annan programfördjupningskurs för att ersätta Matte 3b eller måste jag läsa om Matte 3b eller bara ta...
Hej,svar på din fråga lär bli långt och "krångligt". För det första, så vet jag inte om du går sista året på gymnasiet eller... Läs hela svaret -
Funkar detta för komvux examen ?
Hej jag läser upp mina betyg för att få examen i komvux. Hur mycket poäng ska man ha i programfördjupning? Jag läste natur programet och har 400 poäng i programfördjupning ännu men tänkte läsa bio 2, hi2 och moderna språk 4.? Sedan...
Hej,komvux-examen behöver inte ha den strikta program-strukturen som gymnasiet kräver. Det är mycket friare vilka kurser får ingå i komvux-examen. Planering mot examen från komvux gör du... Läs hela svaret -
Matte 5 eller moderna språk?
Hej Jag går i ettan i natur och ska välja programfördjupning. Jag har svårt att bestämma mig för matte 5 eller moderna språk? Jag går tyska men tycker verkligen inte att det är så kul, samtidigt så lockar de extra meritpoängen....
Hej,du skriver att du går "natur" - det kan tolkas som NA eller NB, ett av de program men jag gissar på att du läser på NA. Inför år två väljer man inriktning på... Läs hela svaret -
Historia 3 i Stockholm?
Hej, Min som vill plugga Sam Sam och ha möjlighet att läsa Historia 3, Jag undrar om ni kan hjälpa med var det finns en möjlighet till detta? Frisöke men kan inte få någon bra överblick. Tack på förhand.
Hej,kursen Historia 3 kan på SA läsas som programfördjupande (det är en icke-obligatorisk kurs) vilket man kan se i SA/programplan/Programplan_SA.pdf Icke-obligatoriska kurser erbjuds "i mån av... Läs hela svaret -
När lägger man till kurser i samhällbeteende?
Hej! Jag har hört att man lägger till kurser om man går i samhällbeteende. Vilken årskurs lägger man till kurser? Går det att lägga till företagsekonomi?
Hejsan,titta gärna på Programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdfOm man läser nationell... Läs hela svaret -
Vad gör man i samhäll Media?
Hej! Är en tjej som snart ska söka till gymnasium. Vill gå Samhäll Media men hittar ingenstans vad man får göra. Vad kan man få göra när man går Samhäll Media till exempel? Och ännu en fråga. Får man lika många...
Hej,titta på Programplan för SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf Börja med att titta på Inriktningen Medier, Information & Kommunikation, se vilka... Läs hela svaret -
vilken individuell kurs val ska man välja?
Hej; jag går naturvetenskap inriktning natur, och är i det andra året och kommer att välja en individuell val i februari, där vi kan bland annat välja mellan ma5c eller eng7. Och jag har i tanke någon form av ingenjör utbildning, först och...
Hej!Båda de kurserna som du nämner i din fråga, Matematik 5 och Engelska 7, är bra att läsa. Goda kunskaper i engelska behöver man ha nästan oavsett vilken utbildning man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga