Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'bostad för student' (6 st.)

    • Erika

      Står som reserv?

      Hej jag står som reserv 1 på en utbildning i en annan stad. Så som jag vet så kommer skolan skicka ett mejl ifall någon hoppar ut och då får jag platsen eftersom jag är reserv 1? Försöker leta bostad men det är svårt när...

      Anna: : Hej Erika!I fall du kommer in eller inte kan jag inte svara på. Som reserv nr.1 har man god chans men ej några garantier, tyvärr. :( Jag förstår att det är en jobbig situation för dig. De råd jag... Läs hela svaret
    • Anonym

      Ska jag ge upp min dröm eller kämpa på?

      Hej! Jag har länge vetat att jag vill bli Socionom men antagningspoängen är för höga för att jag ska kunna komma in i Uppsala där jag vill plugga. Jag har stått i bostadskö i flera år i Uppsala men inte några andra städer då...

      Anna: : Hej Alicia, du tar upp en mycket viktig och svår fråga!****Kika på distansalternativen att läsa till socionom som erbjuds från Gävle och Umeå.Info om socionomprogrammet i... Läs hela svaret
    • Lucas

      Hjälp inför valet av utbildning?

      Hejsan! Jag har bestämt mig för att börja studera till hösten. Men skulle behöva hjälp med att hitta rätt utbildning på rätt plats för att chanserna för att jag ska komma in ska va så höga som möjligt!! Jag har gjort men...

      Anna: : Hej Lucas,du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.Du kan också vända dig direkt till studievägledare på de högskolor-universitet där du vill... Läs hela svaret
    • Elissa

      Hur ser ett schema ut på universitet?

      Hej! Jag är intresserad av grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Jag har tänkt att läsa det vid Göteborgs Universitet på heltid (100%). Jag bor i Helsingborg och jag vill inte riktigt flytta...

      Anna: : Hej Marwa, att pendla 2,5 timmar enkel väg är inte rimligt; och speciellt med tanke att det kommer - tyvärr- troligtvis att bli förseningar i trafiken...I utbildningen kommer ingå även... Läs hela svaret
    • Noor

      karlstad universitet eller stockholm universitet?

      hej blev antagen i två olika utbildningar Civilingenjör Kemiteknik i Karlstads universitet Kandidatprogram i kemi i Stockholms universitet jag vet inte vilken utbildning skulle jag ta, jag tänkte på Civilingenjör Kemiteknik i Karlstads universitet men problemet är att jag bor i...

      Mikael: : Hej Noor, jag förstår att det är ett stort och akut problem för dig - snabbt bestämma dig vilken utbildning du ska gå. Jag tänker på Bostads-situationen. Du skriver... Läs hela svaret
    • Marina

      Bostad för studerande?

      Hej, jag undrar en sak... om man kommer in på en utbildning som är långt därifrån jag bor nu, vem fixar bostad åt mig? Är det skola som jag kom in på eller kommunen där jag måste bo för att kunna gå i skola? När och var anmäler jag att jag behöver bostad för en studerande? Tacksam för ett snabbt...

      Milla : : Hej Marina! Det är tyvärr så att varken sig den skolan, som du kom in på, eller den kommunen där skolan ligger har några skyldigheter i att hitta bostad åt dig. Tyvärr är det... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga