Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'antagning till högskola' (6 st.)
-
Söka till högskola med matematik- och fysikprovet?
Hej! Jag är intresserad av en civilingenjörsutbildning på KTH och ska söka nästa år. Om mina betyg inte räcker till att komma in (BI urvalsgruop) och inte högskoleprovet (HP urvalsgrupp) kan jag då söka med matematik- och fysikprovet och...
Hej!antagningsstatistik visar följande: "någon med 36 poäng" blev antagen. Alltså de som fick färre poäng kom inte in och de fick fler, kom in. Men det kan finnas... Läs hela svaret -
Hjälp inför valet av utbildning?
Hejsan! Jag har bestämt mig för att börja studera till hösten. Men skulle behöva hjälp med att hitta rätt utbildning på rätt plats för att chanserna för att jag ska komma in ska va så höga som möjligt!! Jag har gjort men...
Hej Lucas,du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.Du kan också vända dig direkt till studievägledare på de högskolor-universitet där du vill... Läs hela svaret -
Hur går det till när man söker med högskoleprovet?
Hej! Hur går det till om man ska söka in till högskola/universitet med högskoleprovet? Om jag och en annan person har exakt samma resultat på högskoleprovet, kommer universiteten att kolla på bägges meritpoäng eller lotta när de...
Hej Anna,läs gärna info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval/hogskoleprovet och du kan även kontakta Antagning.se - det är där... Läs hela svaret -
Söka både b1 och b2?
Hej! Jag undrar om jag kan söka till juristprogrammet i BÅDA BI och BII? Jag har 19,74 i poäng, o förra vårens antagning reserv på b1 va 19,58 och reserv på b2 va 19,95. Jag läser upp sam2 och kanske fysik1 nu, men är osäker på om...
Hej Linnea,Antagning.se placerar sökande till svenska högskoleutbildningar i alla de urvalsgrupper där de har rätt att bli prövade i; du behöver inte själv "ansöka" om att bli... Läs hela svaret -
Förstahandsval eller andrahandsval? vad prioriteras?
Om jag väljer ett väljer t.ex. ekonomprigrammet som förstahandsval och min kompis väljer likadant program fast som andrahandsval, men har högre betyg än vad jag har. Prioriteras han eller jag? Vi har båda samma behörighet.
Hej J, jag ser att du är 19 år och jag tror därför att din fråga handlar om att komma in på ekonomiprogrammet på högskola/universitet.Det är Antagning.se som... Läs hela svaret -
Om man ångrar sitt förstahandsval, kan man välja sitt andrahandsval?
Om man söker till ett basår på högskola och inte är säker på vart man vill studera, kan man välja sitt andrahandsval om man kommer in på förstahandsvalet men har ångrat sig - eller stryks allt under förstahandsvalet?
hej Malva! Tyvärr så strycks alla lägre prioriterade alternativen, som är under det alternativet där du blir Antagen. Det fick vi nyss (idag) bekräfrar per... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga