Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'sociologiprogrammet' (9 st.)
-
Kurser Sociologiprogrammet?
Finns det några kurser man kan plugga till efter Sociologiprogrammet för att få jobb som ex familjerådgivare eller kurator? Yrken får samtala med människor i terapi. Eller är det något terapijobb man kan få efter att h läst...
Hej!jag tycker att Julias förslag (se kommentar till din fråga) är bra. Kuratorer inom hälso- och sjukvården är numera alltid socionomer i grunden; skolkuratorer och andra kuratorer är... Läs hela svaret -
Hjälp med Imer programm?
Hej! Jag vill fråga om att jag går på Södertörns Högskola och läser Internationell migration och etniska relationer (IMER) - inriktning Sociologi. Vad kan jag jobba med i framtiden?
Hejsan,läs gärna all info som står på utbildningens egen hemsida - i första hand på sh.se/internationell-migration-och-etniska-relationer-imer/din-framtid. Fr¨ga också de som jobbar på... Läs hela svaret -
Sociologi kandidatprogram arbetsmarknad?
Hej! Jag läser min andra termin inom ett kandidatpeogram i sociologi. Under den tredje terminen får man själv välja kurser att läsa. Jag är orolig över arbetsmarknaden inom denna utbildning och är rätt så öppen gällande yrken inom...
Hej Zozo!Du får gärna samråda med studievägledare på din institution, där du läser ditt program.Du får också gärna kika på många olika yrken på... Läs hela svaret -
sociolog och utredare?
hej, jag är både intressant av sociolog och att bli t.ex polisinpektör eller utredare, finns det några yrke som är en kombination av både? eller typ de som pratar med mördaren och gör en psykisk analys utifrån hur hen mår osv. så...
Hej Salli ! Kika gärna på yrken som Psykolog, PolisOch Civilutredare.Du får också gärna kontakta polismyndigheten med din fråga. -
Vad är skillnaden på sociologi kandidat och sociologiprogrammet?
Jag undrar vad som är skillnaden på sociologi kandidat och sociologiprogrammet. Även vad man kan jobba med sen när man är utbildad? Är det någon mening för mig att utbilda mig till detta som vill bli kurator?
Hej Sofia,Kurator inom sjukvården - blev nyligen ett legitimations-yrke och det är Socionomprogrammet + påbyggnadsutbildning som krävs för att få jobba inom det... Läs hela svaret -
Kandidatexamen på distans?
Hej, Jag skulle vilja börja studera till HT 2018 och är nyfiken på en kandidatexamen inom sociologi. Jag vill plugga på distans men verkar inte hitta något färdigt program, så jag tänker istället att jag kan bygga min egen kandidatexamen via kurser. Hur går man tillväga för att börja...
Hej Alexandra,utbildningsutbud av högskolestudier till höstterminen 2018 fastställs till 15 mars när det kl.13.00 den dagen som ansökan öppnas på www.antagning.seFör att se fullständigt... Läs hela svaret -
Hur får jag meritpoäng?
Hej! Jag tar studenten från handelsprogrammet nu i vår och planerar att ansöka till Sociologiprogrammet på Umeå universitet. För att få behörighet behöver jag läsa svenska 3 på komvux och jag vill då passa på att skaffa lite meritpoäng. Jag har förstått att matte 2 och engelska 7 ger meritpöäng...
Hej Vilma, för dig som läser mot Examensbevis, gäller inte områdeskurserna utan för dig finns reglerna att läsa på gymnasieguiden>>> och det stämmer att godkänt betyg... Läs hela svaret -
Beteendevetenskap eller sociologi eller socionom?
Hej alla!! Just nu arbetar jag som assistent inom myndigheten. Jag är sugen på att plugga vidare för att man ska kunna få annan utmaning, förhoppningsvis annan position eller helt annat jobb (högre lön är ett plus). :) Jag intresserar att arbeta liksom att ge råd, information, bland annat...
Hej Piya! Du har hög utbildning från ditt hemland som du säkert kan få ett annat jobb "på" redan nu, även utan att studera mera, t.ex är det inte omöjligt att du... Läs hela svaret -
Jobba som kurator genom att läsa sociologiprogrammet?
Hej! Jag har sökt in till sociologiprogrammet på linnéuniversitetet i Växjö. Undrar om man kan jobba som kurator efter examen? Och vad "blir man" efter denna utbildning? Har förstått att det är skillnad på den här och socionomutbildningen.
Sociolog kan arbeta som Utredare, utvärderade, researcher och projektledare både som anställd och som egen företagare/ konsult. Att man med sociologutbildningen arbetar som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga