Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'kanada' (10 st.)

    • Dalya

      Plugga utomlands?

      Jag funderar på att ansöka till skolor i Kanada för att studera på psykologprogram där då det är höga poäng här i Sverige, men om jag gör så, hur blir det om jag kommer tillbaka och vill jobba här? Jag vet att man kan göra en komplettering, men är det svårt och tar det lång tid? Jag har betyg...

      Anna: : Hej Dalya,det är Socialstyrelsen som bestämmer i frågan om legitimation för Psykologer. Man skickar sin utländska examen till socialstyrelsen och inväntar svar om vad som gäller om man vill få ut... Läs hela svaret
    • Hej

      Studier utomlands?

      Hej! Jag är intresserad av att läsa till läkare utomlands. Jag funderar på Kanada, men har ingen aning om det är möjligt. Finns det utbildningar/stipendier för mig att studera utomlands för att sedan i framtiden till och med bo i Kanada? Min engelska är inte den bästa, kanske att man kan läsa...

      Julia: : Hej Alva,du kommer behöva själv vara mycket aktiv och göra omfattande undersökningsarbete om dina möjligheter i Kanada. Eller hitta någon som gör det åt dig men då får du betala vad... Läs hela svaret
    • Ellen

      Naprapat vidareutbildning i Kanada?

      Hej, mitt namn är Ellen Melia och är legitimerad naprapat. Naprapat höskolan är en 4 årig utbildning dock utan högskolepoäng. Jag skulle behöva hjälp och guidning i vilka kurser jag kan söka om jag skulle vilja göra ett utbytesår i...

      Anna: : Hej Ellen, "utbytesår" eller "utbytestermin" kan man få åka på, om man går på ett högskoleProgram på ett svenskt lärosäte: högskola eller universitet, som har... Läs hela svaret
    • Ida

      Utländsk kandidatexamen i turism?

      Hej! Jag funderar på att plugga på ett universitet i Kanada, och är väldigt sugen på någon blandning utav turism/business. Jag har bestämt mig för att söka in till ett kandidatprogram inom turism, där jag även får mycket business (båda går ju hand i hand) min fråga är dock hur...

      Mikael: : Hej Ida, vilken spännande fråga! Dock är det också extremt svårt att svara på!För det första, så finns det så extremt många olika yrken i både turism- och... Läs hela svaret
    • Emma

      Gå gymnasiet i Kanada?

      Hej! Går i 9:an här i Sverige men har alltid velat bo utomlands. Har familj som bor i Kanada (morföräldrar, mostrar etc) och undrade om det är möjlig att gå i highschool i Kanada där utan att behöva åka med t.ex Ef,sfs och liknande eftersom att jag har flera som jag kan bo hos. Har googlat...

      Milla : : Hej Emma,att gå på gymnasiet är i Sverige frivilligt, ej obligatoriskt.Var du bor fram tills du fyller 18 år - är det dina vårdnadshavare som bestämmer.Det är dina vårdnadshavare som... Läs hela svaret
    • Marina

      Kan en elev komma in på IB med high-school utb från Kanada?

      Hej om en ungdom som har svenska som modersmål och som bor med sina föräldrar i Kanada - läser år 11 på skolan där, komma in direkt in på IB-programmet i Sverige. Eleven pratar flytande svenska men ej läste svenska i skolan de senaste åren. Vad gäller? mvh M.

      Anna: : Hej Marina, det bästa rådet vi kan ge är att vända sig i detta fallet direkt till den IB-skolan där eleven vill läsa. Det finns i Sverige ca 30 gymnasieskolor (27 i Sverige + 1 på Scandinavisk skola utomlands), där IB-programmet erbjuds. Se listan här.
    • Lisa

      Byta universitet fr Kanada till Sverige utan svensk gymnasiekompetens?

      Hej, min familj bor sedan en tid tillbaka i Kanada. Min son skulle ha börjat 3:an på Ekonomisk linje förra hösten i Sverige men började då i grade 12 i high school (deras sista år). Han tog sin graduation och har nu påbörjat studier på Ryerson University i Toronto. Vi ska flytta tillbaka till...

      Julia: : Hej Lisa, jag råder din son att se om han hittar ett program i Sverige som liknar det programmet han läser i Canada och kontakta studievägledningen på det programmet.... Läs hela svaret
    • Amanda

      Studera i Kanada efter studenten?

      Hej fråga syv! Då jag precis satt in foten i gymnasiets värld, och all vad det innebär, har det blivit mer relevant att börja fundera mer på framtiden och min fortsatta utbildning. Läser det naturvetenskapliga programmet och vill i nuläget jobba med något angående rymden, ex. astronom,...

      Anna: : Hej Amanda, så roligt att du är intresserad av Rymdyrken >>>!
    • Lisa

      Kan min dotter gå åk 9 i Kanada och söka direkt in till gymnasiet?

      Vår familj ska eventuellt flytta till Kanada under en period. Vår dotter går nu i åk 8. Om hon till höstterminen 2017 flyttar med till Kanada kan hon då efter ett år söka in till gymnasiet i Sverige utan att gå om åk 9? Vad gäller? Kan hon eventuellt söka in på hennes svenska betyg från åk...

      Ludmila: : Hej Lisa, jag vill tipsa om att det på skolverkets hemsida här>>  finns information om "svenksa föreningar" och längst ner ser man 6 st. svenska... Läs hela svaret
    • Mikaela

      Läsa kurser i Kanada?

      Hejsan! 1. Jag skulle vilja studera språkkurser i Kanada, har googlat runt men kan inte hitta någon sida där man kan ansöka? Vart ansöker jag till utlandsstudier (kurser)? 2. Vad jag förstått måste man läsa 13 veckor minst för att få studiebidrag, stämmer det? 3. Någon mer bra info inför...

      Julia: : Hej MikaeIa, du får av mig Iänkar till hemsidorna som vi anser vara pålitliga och har relevant... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga