Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'tyskland' (8 st.)
-
Webbutveckling i Berlin?
Hej! Jag undrar vad det finns för möjligheter att läsa webbutveckling i Berlin, utöver möjligheten att själv ansöka till en privatskola. Jag vet om att man kan påbörja en utbildning i Sverige och sedan studera vissa delar utomlands, men då...
Hej Klara!det kan ev.finnas olika lösningar: t.ex om du läser en distansutbildning i Sverige, kan du under tiden bo utomlands, t.ex i Berlin. Titta t.ex på några yrkeshögskoleutbildningar som ges på... Läs hela svaret -
Hur kommer jag in på Technical University of München?
Hej, jag vill studera på TUM men vet varken vilka kvalifikationer man ska ha eller vilka som varit. Jag kommer gå ut gymnasiet med 21,85 (19,35 i snitt).
Hej,se gärna info på TUM´s egen hemsida; kontakta också den skolan (personal som jobbar på den) - för att det är de som "sitter på informationen" om... Läs hela svaret -
Tandhygienist Tyskland ?
Hej ! Vill studera till tandhygienist i Tyskland, hur gör jag ?? Mvh
Hej Diana,i Sverige är Tandhygienist ett av de så kallade Reglerade "legitimations"-yrken. Vill du sedan jobba i Sverige eller i Tyskland?För Sverige gäller_ Socialstyrelsen utfärdar legitimation eller ger... Läs hela svaret -
Hur stor är chans att få jobb som Receptarie i Tyskland ?
Hej, jag läser Receptarie programmet och tanken är att jobba som Receptarie i tysklnd när jag är klar , vilka möjligheter finns Att får jobb där och vem ska vända mig till om ja flyttat dit?
Hej Sam; kontakta gärna EURES-rådgivare (expert på arbetsmarknaden i Tyskland) via [email protected] eller [email protected] eller [email protected]***Det... Läs hela svaret -
Tandtekniker i Tyskland ?
Hej! Går första året på tandteknikerprogrammet och kommer av personliga själ att flytta till Tyskland nästa år. Kan jag på något sätt fortsätta min utbildning där eller måste jag läsa om år 1 också ? Mvh
Hej Diana,fick du reda på vilken "motsvarande" utbildning finns i Tyskland? och om den finns inom pendlingsavstånd från där du ska - i Tyskland - bo? Viktigt att tänka på ... att det är... Läs hela svaret -
Studera utomlands när man börjat studera i Sverige?
Hej! Jag undrar om man kan fortsätta sin högskoleutbildning som sjuksköterska i ett annat land som Tyskland. Låt oss säga att man har hunnit läsa en termin i Sverige och man har sökt med sitt högskoleprov och kommit in. Är man då...
Hej Diana,jag råder dig att ställa din fråga till det lärosäte i Tyskland dit du vill byta. Jag tror inte det går att byta så som du önskar. Men det definitiva... Läs hela svaret -
Hur går man tillväga om man vill studera i Tyskland efter gymnasiet?
Jag har länge haft tanken på att påbörja studier i Tyskland efter gymnasiet. Eftersom att jag vill göra ett miljöombyte efter studenten så har jag kollat på olika alternativ till studier i Tyskland under ett år. Jag har hittat diverse språkutbildningsföretag som erbjuder undervisning i tyska...
Hej Filip, du kommer att söka till högskola/universitet i Sverige på de betyg du får på gymnasiet nu till sommaren, och inte på de betyg som du får... Läs hela svaret -
Hur finansiera studieresa?
Hej! Jag är elev på gymnasiet och jag läser steg 4 i tyska. Vi har diskuterat i tyskagruppen om en eventuell studieresa med tyskagruppen till Tyskland och undrar vad det finns för möjligheter till finansiering m.m. till detta. Det handlar ju främst om att lära sig språket och upptäcka...
Hej Felix! Roligt att du läser Tyska och är intresserad av både språket och kulturen! Det jag kan tipsa om är - att söka Iäsa ett år i Tyskland /eller Österrike/ - se info på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga