Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32234 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'heltidsstudier' (12 st.)
-
Vad räknas som heltid för att få studiebidrag?
Hej! Min son går första året på samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap, men ville helst gå barn och fritidsprogrammet, dock fanns inte det programmet när man skulle söka, men nu startar det upp efter sommaren så han har fått en...
Hej,på CSN´s webbsida läser man bland annat följande:"Om bidrag för gymnasiestudier Om du studerar heltid på gymnasienivå på till exempel gymnasiet, komvux... Läs hela svaret -
Kan jag få CSN för en 7,5hp kurs?
Hej Jag undrade en sak. Om jag läser en kurs på 7,5hp på 5 veckor, visst motsvarar det då 1,5hp poäng i veckan? Med andra, visst läser jag då på heltid? Och i så fall, kan jag då söka csn för heltidsstudier? Har hört...
Hej Stefan,du kan alltid Ansöka om studiemedel. Sedan svarar CSN om du för just "de här studierna" kan få studiemedel och i så fall om det blir för halvtidsstudier, för studier... Läs hela svaret -
har sökt naturkunskap 2 på komvux men vill inte gå?
hej, jag läser nu tre kurser på komvux i år sammanlagt 350p, (kommunikation, fy1a, gymnsiearbete) men vill söka kursen entreprenörskap till distans period mars-maj. Jag gjorde en anmälan igår om att ha sökt naturkunskap 2 men jag trodde bara jag hade...
Heltidsstudier på komvux = 20 gymnasiala poäng per vecka. Det är inte förbjudet för komvux att ge plats på kurserna så att man läser på mer än heltid... Läs hela svaret -
Hur många kurser måste jag läsa för att få 22 hp?
Hej, Jag saknar minst 22 hp för att kunna få CSN till hösten. Jag har hittat 2 kurser med 50p var och jag undrar hur mycket hp det ger mig och hur många fler kurser jag skulle behöva läsa för att komma upp i 22 hp?
Hej,en gymnasial kurs ger inte hp, högskolepoäng, utan den ger gymnasiala poäng. Om du menar omfattning i volym eller studietid som man lägger ner på kursen, då motsvarar 50 p... Läs hela svaret -
Hp poäng, hur fungerar det?
Hej, Jag känner mig lite smått förvirrad över korrelationen mellan studiefart och Hp poäng. Om en kurs är på 30 Hp med studietakten halvfart, innebär det endast då att det är en kurs på ett år med studietakten halvfart, det vill...
Hej Savannah!det du skriver i din "fråga" stämmer. Du ställer frågorna och själv svarar på dem, och du ger de rätta svaren. :)Ja, man kan läsa på flera olika... Läs hela svaret -
Läsa på komvux trots 19 års ålder?
Hej! Jag är en 18-årig tjej som tar studenten nästa år, 2021. Jag går det samhällsvetenskapliga programmet och kommer gå ut med 2500 poäng. Jag funderar dock numera på att möjligtvis läsa ekonomie kandidatprogram i Lund senare....
Hej Nellie!du kan börja på komvux kort tid efter det att du tar examen från gymnasiet. Söka till komvux kan du under våren och om komvux i din kommun har sommarkurser i matte 3b, kanske du kan... Läs hela svaret -
Problem med CSN?
Hej, Jag läser några kurser med orienteringspoäng fysik 1 (150+20), kemi 1 (100+20), matematik 3 (100+20) och spanska 100p. Allt sammanlagt = 510. Och tänker ta bort kemi 1 som är svårt för mig att klara, så kommer mina poäng att minska till 390...
Hej!kan du fortsätta vara inskriven på Kemi1 men ej lägga så mycket tid och krut på den kursen, kanske? Då "bedriver" du studierna även i kemi1, men så får du troligtvis F på... Läs hela svaret -
Vad kan hända om jag hoppar av en kurs?
Är arbetssökande o tänker ta en studiepaus och läsa mer än heltid på högskola till hösten. Antingen 37,5 eller 45 poäng. OM det blir för mycket, så jag inte klarar av 45 poäng på en termin och vill hoppa av en kurs på...
Hej Petra,det händer att man hoppar av studier - av olika anledningar. Att ta på sig läsa på mer än heltid - kanske inte är det absolut bästa att göra... kanske bra att... Läs hela svaret -
kan man bli antagen till 2 program samidigt?
Hej! Jag undrar om man kan bli antagen till 2 programm samtidigt och isåfall hur går det till? Programmen jag vill bli antagen till är apotekarprogrammet på heltid och kemiteknik( högskoleingenjör, 180 hp) på deltid och jag vill studera i Göteborg. Jag vet att man kan läsa max 45 hp per termin...
Hej Sule,reglerna kan ändras. Ansökningsperiod till högskolestart hösten 2019 börja i mitten på mars 2019; så får man se då - vad Antagning.se skriver på sin... Läs hela svaret -
Vilka alternativ finns för heltidsstudier studier fram tills vid jul?
Hej! Jag har precis gått ut gymnasiet med en yrkesexamen i Stockholm (Designgymnasiet) och saknar kompetens i SV3 och Religionskunskap1. Min tanke var att gå Religionskunskap nu till hösten men jag vill gärna studera tillräckligt mycket nu under hösten så att CSN ska kunna godkänna det då jag...
Hej Michaela, på komvux är det i den kommunen där man är folkbokförd, som man ansöker om att läsa. Olika kommuner har olika utbud av kurser. Det... Läs hela svaret -
Prövning eller distans?
Hej Jag ska söka inför universitetet nu på sommaren och jag är intresserad av några program som kräver fysik 2 och matematik 4. Sista kompleteringsdag är i i juni. Så jag undrar om det är bättre att göra prövning eller studera på heltid kurserna. Jag vet inte hur lång tid det tar att läsa...
Hej Azur, jag tror tyvärr att det kan bli mycket svårt och kan ske till och med omöjligt att hinna läsa eller göra prövningar. Fysik 2 och Matematik 4 är två kurser á 100 gymnasiala... Läs hela svaret -
Läsa om kurser efter omval?
Hej, Det är så här att jag ska i januari göra ett omval. Jag kommer att gå klart detta läsår på den linjen jag går på just nu, och sedan gå om ettan en gång till nästa höst i den nya linjen jag byter till. Jag har hört att om man går om ettan en gång och har minst godkänt betyg i de...
Hej Lucas, betyg gäller "framöver", oavsett vilken skola man fick dem på. Läser man om samma kurs och får högre betyg, då gäller de högre betyget. Läser man om samma kurs och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga