Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lovskola' (7 st.)
-
Är det vanlig antagning som gäller om man går p lovskolan?
Hej förlåt att jag frågat samma sak flera gånger, är bara rädd. om jag kompletterar upp en betyg i lovskolan efter 9an i matte (har inte fått resultat från np än) men har ändå sökt till lovskolan, är det som vanlig...
Hej!När är sista dag i lovskolan? Är det innan ni får era antgningsbesked eller efter det? - svar på den frågan kan vara avgörande. När antagningsbeskeden... Läs hela svaret -
Får jag fortfarande gymnasieexamen?
Hej, jag är en elev som går i trean, jag tar studenten om 3 veckor och undrade om jag kommer fortfarande få gymnasieexamen om jag har fått streck i franska 3 och F i både mate 3 och 4 även fast jag har läst psykologi 1&2, bioteknik, modersmål...
Hej! jag har i en kommentar till din fråga skrivit en fråga - Vilket gymnasieprogram går du? Men även om du svarar på den frågan så är det mycket tveksamt att jag kan ge... Läs hela svaret -
Kommer jag inte kunna komma in på gymnasium?
Om jag inte får godkänt på matte np, och kommer behöva gå på lovskola, kommer jag inte in någonstans då? på gymnasiet. jag gjorde precis matte np idag, och de 2 delar gick åt helvete, om man går lovskola, och får ett nytt...
Hej!Godkänt betyg i matematik i slutbetyget från grundskolan är ett "måste" för att kunna antas till gymnasiets nationella program. Du bör göra ditt bästa... Läs hela svaret -
Sommarskola på gymnasiet sommaren 2024?
Hej! Jag går på Klara teoretiska gymnasium Stockholm södra och jag har F i kurserna religion 1 och psykologi 1. Min skola har endast ett prövningstillfälle kvar denna terminen så jag måste välja en av de kurserna att skriva prövning i då....
Hej,Ännu kan jag inte hitta några uppgifter om sommarskola/lovskola för gymnasieelever i Stockholm. Förhoppningsvis kommer den informationen bli känd inom kort. Ansökan om... Läs hela svaret -
Sommarskola och sommarjobb?
Hej, jag går min första år på gymnasiet. Jag har klarat av många ämnen men jag har misslyckat med att redovisa historia 1b. Jag har ansökt till sommarskola och det är i från de 19 juni - 14 juli, jag har runt vid slutveckan sommarjobb. Jag...
Hejsan,jag undrar om du är säker att det på sommarskolan dit du ansökte kommer finnas undervisning i ämnet historia? Det är nämligen så att allt som oftast är det endast... Läs hela svaret -
Vad tycker ni om sommarskola?
Hej, jag är SYV och jag är emot sommarskola/lovskola. Jag tycker att elever har rätt att få extra-undervisning under läsåret, om behovet finns. Eleverna behöver ha sommarlov, utan att behöva gå i skola. Vad tycker ni? Per
Hej Per, jag tror jag förstår hur du menar... :) och kan även hålla med dig - i alla fall delvis! :)Jag håller med dig om att eleverna/barnen behöver ha sitt sommarlov! Jag håller... Läs hela svaret -
Sommarskola, hur länge?
Hej! Jag har fått F i matte 1c och förmodligen 2c då jag kort har tappat hoppet men då matte 1 är obligatoriskt att få komma in på universitet så vill jag gärna läsa in den i sommarskolan. Då jag har rätt lätt att lära mig igentligen bara att jag pluggat med andra ämnen på matte lektionerna så...
Hej Gustav, fick du redan info från din skola om sommarskola/lovskola dvs att det över huvudet taget kommer att erbjudas någon sommarskola? Det kan se väldigt olika ut på olika gymnasieskolor och i olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga