Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32236 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'rätt till studiestöd' (6 st.)
-
påverkas min csn om jag får F i svenska som andraspråk?
Hej ! Jag gick två 100 poängs kurser i komvux , svenska som andra språk 1 och svenska som andra språk 2 , men tyvär jag fick F betyg i svenska som andra språk 1,Men innan jag fick betyget började jag svenska som andra språk 2,kommer det...
Hej,frågor om studiemedel och andra typer av ekonomiskt studiestöd besvaras bäst av de som jobbar på CSN, detta för att de tolkar reglerna, fattar beslut och gör... Läs hela svaret -
Prövningar på komvux (i en annan kommun)?
Jag vill göra prövningar på komvux för att få CSN tidigare nästa år, när jag nu kollade på programmering 1, i min hemkommun, västerås var sista ansökningsdagen igår, nästa sista ansökningsdag är i juni och...
Hej Elin,har du pratat med CSN om vad som gäller i det fallet som du beskriver. Jag är inte alls säker på att betyg man får på prövningar kommer räknas som "studier"... Läs hela svaret -
Reducera min studieplan?
Hej! Jag går mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet . Jag kommer inte att få examen för att jag har F i både engelska 5,6. Då kommer jag att läsa upp dem på komvux och får examensbevis från komvux. Jag läser matte 5, men...
Hej Lisa,jag ser "faran" i att du mister studiehjälp från CSN; detta pga endast studier på heltid som ger rätt att som gymnasieelev få studiehjälp. Om du fyller 20 år under 2020,... Läs hela svaret -
får man plugga extra efter examen?
Hej. Jag håller på med min sista kurs nu i maj innan jag är klar med allt. Jag undrar om jag får fortsätta att studera efter min gymnasieexamen och få CSN för det?
Hej Monira,Om du kommer in på en utbildning som är studiemedelsberättigad, då borde du ha rätt att få studiemedel. Men det är finns begränsiningar i bl.a "antal veckor".... Läs hela svaret -
Studiehjälp eller studiemedel?
Hej Kan en person som är 18 år och studerar på Komvux söka studiehjälp? Hur ansöker personen om det? Med vänlig hälsning
Ja, så vitt vi vet, så kan en person som läser på komvux och är 18 år få Studiehjälp. Kravet är dock att man läser på Heltid. Vid deltidsstudier har man inte... Läs hela svaret -
Hur går komplettering av icke godkända betyg till?
Jag behöver komplettera betyg för två kurser som jag i gymnasiet fått F i. Är enda alternativet att göra prövningar i de kurserna eller finns det möjlighet att gå om de kurserna "som vanligt", med undervisning d.v.s.? Jag undrar eftersom jag...
Hej Ida, har du varit i kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd? Första frågan är om du behöver läsa just samma kurser... har du Examensbevis? eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga