Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'byte av skola' (6 st.)
-
Hur brukar man ta igen en kurs man missat p g a nytt gymnasium?
Heej! Jag har bytt skola inför tvåan men går fortfarande natur. På min förra skola hade jag haft samma kurser förutom religion och fysik som jag ska ta igen nu. Jag oroar mig inte så mycket över religion då det är en 50p kurs men jag...
Hej,i den situationen du beskriver är jag förvånad att den nya skolan har antagit dig. Det brukar bli så att skolan säger Nej till att anta en elev när... Läs hela svaret -
Finns det någon gräns för hur många gånger man får byta gymnasium?
Hej, nu är det så att jag skicka in en lapp om att byta gymnasium igår, men jag skrivs in där på måndag enligt gy antagningen. Om man ångrat sig tills dess finns det något man kan göra för att fortsatt vara inskriven på gymnasiumet...
Hej Adam,vi på FRåGA SYV känner inte till några centrala/generella regler som skulle begränsa antal gymnasiebyten. Men jag kan inte utesluta att vissa kommuner... Läs hela svaret -
Byta skola i tvåan?
Hej jag undrar om det är möjligt att byta skola till en skola med exat samma linje fast jag går i 2an på gymnasiet,. Jag har gått i ettan med hopp om att jag skulle trivas bättre i tvåan men känner att jag verkligen inte passar in alls. Finns det en...
Hej Elle,om det finns ledig plats på en skola, kan rektor ta in dig. I vilken stad går du på gymnasiet och vilket program och inriktning går du? Detta frågar jag för att se om vi har uppgifter om var... Läs hela svaret -
Var hittar jag studieplan?
Jag behöver studieplan för byte av skola var finns den. ?
Hej, om du går på en skola fråga personal på din skola var studieplanen för dig finns; ofta är det studie- och yrkesvägledare (SYV) på skolan som ansvarar för elevernas... Läs hela svaret -
Journalist/media till lärare?
Hej, jag är journalist men vill bli gymnasielärare. Jag har tittat runt på en hel del skolor men ser inte alls om det är möjligt att dra nytta av sina tidigare högskolepoäng. Vad kan jag omvandla mina poäng i MKV till? Tack Björn
Hej Björn,kika gärna på framtid.se/yrke/hogskolelarare och på yrket "lärare i vissa ämnen". Nu när det är lärarbrist, går det också få jobb som obehörig... Läs hela svaret -
Reducera min studieplan?
Hej! Jag går mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet . Jag kommer inte att få examen för att jag har F i både engelska 5,6. Då kommer jag att läsa upp dem på komvux och får examensbevis från komvux. Jag läser matte 5, men...
Hej Lisa,jag ser "faran" i att du mister studiehjälp från CSN; detta pga endast studier på heltid som ger rätt att som gymnasieelev få studiehjälp. Om du fyller 20 år under 2020,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga