Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32218 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'restaurang' (8 st.)
-
Byta från restaurang till samhäll?
Hej! Jag går i tvåan på restauranglinjen, och jag känner att jag är fruktansvärt fel ute. Jag mår sjukt dåligt i detta och vill verkligen inte jobba inom restaurang i framtiden. Jag trodde att detta var vad jag ville i nian, men det har helt...
Hej!Jag vill börja svara med att nämna möjlighet att läsa in gymnasiekompetens på en av folkhögskolorna. Om du under året 2024 fyller 18 år, då är du inte för ung... Läs hela svaret -
Vad behöver man tänka på om man vill bli Krögare?
Hej! som rubriken lyder - är frågan: Vad behöver man tänka på om man vill bli Krögare? Vilken utbildning krävs? utmaningar med jobbet mm. Tack för alla svar!
Hej Valentina! Krögare är egenföretagare inom restaurangbranschen.Verksamma krögare säger att den vanligaste missuppfattningen om yrket är att det är glamouröst att... Läs hela svaret -
Food & Beverage?
Hej syv! Jag har jobbat några år efter gymnasiet o skulle nu vilja ge mig in i plugget igen. Jag har bl.a. jobbat lite inom lunchrestaurang/café, och är intresserad av att vidareutbildare mig inom det området. Jag pluggade estetiskt programm i gymnasiet så jag har ingen tidigare restaurang...
Hej Fanny,kika gärna på framtid.se/yrke/food-och-beverage-manager, så kanske du får en lite klarare uppfattning om vad yrket går ut på. Angående utbildning: om utbildningsansvariga för yh... Läs hela svaret -
Vilket jobb passar mig om jag vill kunna flytta till olika länder?
Jag skulle vilja bo i flera länder och hade velat ha ett jobb som jag kan enkelt få jobb där jag befinner mig i. Som te.x vill jag i något år bo i Frankrike, sedan vill jag flytta till Spanien och sen kanske Australien osv. Har tidigare funderat på bartender eller barista, undrar om det finns...
Hej Alex, Titta gärna på Yrken inom hotell>> och inom Turism samt inom restaurang som t.ex kock eller sommelier. >>> Utbildningar till Sommelier... Läs hela svaret -
Restaurangutbildningar?
Hej! Jag går just nu Restaurang och livsmedelsprogrammet och undrar om ni vet om några utbildningar man kan gå efter gymnasiet inom restaurangspåret? Vet ni om några bra restaurangskolor eller liknande? Hittar inte så mycket när jag googlar.
Hej, utbildningsutbud förändras. Om du ex. går årskurs 1 elle 2 idag, och hitta utbildning du vill söka till efter gymnasiet, är det tyvärr så att risken finns att den ej finns då det... Läs hela svaret -
Kan man få ett fjärde år på gymnasiet? Även om man är godkänd i allt?
Jag går på Stockholms hotell- & restaurangskola och läser ett program kallat restaurang och kök internationellt, det betyder att jag läser matlagningen i en engelska klass. Jag har kallkök/konditori som individuellt val och har även lagt till svenska som en utökad kurs för att få...
Hej, Carro! Jag tycker det är mycket bra att du är målinriktad och det inte alls är dumt att försöka lära sig så mycket som möjligt inom... Läs hela svaret -
Gymnasieutbildning för kock & restaurang?
Hejhej! Jag är intresserad av matlagning och skulle vilja jobba i kök på hotell eller restauranger i framtiden. Vilket gymnasieprogram är bäst att välja? Och vilken utbildning behövs för en kock och annan kökspersonal?
Hejsan, japp kan bara hålla med Agneta här uppe - tror att Restaurang- och livsmedelsprogrammet kan vara ett bra alternativ för dig. Där utbildar du dig till kock/kökspersonal/servering både i teorin och praktiken- sen... Läs hela svaret -
Kan jag få råd hur jag ska göra?
Jag funderar just nu om jag ska välja restaurang och livsmedel eller estet/musik. Jag älskar verkligen musik och jag sjunger spelar piano och gitarr men det som jag tvivlar på är mitt självförtroende. Jag vill verkligen gå estet men jag hörde av en kompis att när han började estet sjöng de inför...
Många tycker det är läskigt och uppträda/tala/sjunga inför grupp - det är inte ovanligt. Och det enda råd jag kan ge dig är att träna, öva, träna och öva - och träna lite till...Börja kanske själv framför spegeln, sedan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga