jagvetintevadjaggör

    Hej! Jag går i tvåan på restauranglinjen, och jag känner att jag är fruktansvärt fel ute. Jag mår sjukt dåligt i detta och vill verkligen inte jobba inom restaurang i framtiden. Jag trodde att detta var vad jag ville i nian, men det har helt ändrats nu. Jag vet att jag inte behöver jobba med detta för alltid, att jag alltid kan vidareutbilda mig, men jag trivs inte alls på programmet och vi är i köket på skolan två dagar i veckan. Jag står inte ut mer. I nian valde jag mellan samhäll och restaurang, och jag önskar för allt i världen att jag hade valt samhäll. Så, min fråga är nu om det hade varit möjligt att byta linje från restaurang till samhäll, eller om jag måste gå om dessa två åren. Jag har godkända betyg i kurserna matte 1a, historia 1a1, engelska 5, svenska 1, idrott och hälsa 1. Just nu läser jag även svenska 2, engelska 6 och naturkunskap 1a1. Hade det varit helt omöjligt att byta? Min syv funkar inte att prata med, det enda hon säger är att jag valde detta och då får jag stå fast vid det.. Om det hade funnits en ledig plats i en klass på samhällsprogrammet, hade jag kunnat byta? Isåfall när? I början av trean eller nu direkt? Jag har så mycket frågor och min syv svarar inte på nånting. Mvh, sliten tjej :D

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja svara med att nämna möjlighet att läsa in gymnasiekompetens på en av folkhögskolorna. Om du under året 2024 fyller 18 år, då är du inte för ung för att kunna antas till Allmänna kurser på en av folkhögskolorna till Höstterminen 2024. Om du avklarar (innan dess) två år på gymnasiet med godkända betyg, då är det inte helt omöjligt att du ska kunna uppnå Omdöme om grundläggande behörighet på endast ett läsår. Du får söka till alla de olika folkhögskolorna i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i. Folkhögskolorna är inte kommunala. Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ofta ha Internat (studerande-boende). Du kan i alla fall kika på det alternativet (om du vill). Börja med att kika på framtid.se/studier/folkhogskola
    ***

    Och nu till direkt svar på din fråga ang.möjlighet att byta från RL till SA. Att hoppa in på en ny gymnasial utbildning mitt i mars går inte. Gymnasieskolorna tar inte in mitt i läsåret... inte ens om du skulle byta till exakt samma utbildning men på en annan skola. Mitt råd är att du gör ansökan till SA via gymnasieantagningen (missa inte göra ansökan innan omvalsperioden/nyval är slut); du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg. Om du kommer in och uppvisar godkända betygen som du får på din nuvarande utbildning då är min gissning att det borde gå att flytta upp dit till år2 (tyvärr inte till år3); Rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program men det beslutet måste fattas innan eleven gått ut år2 på gymnasiet, du kan alltså inte påbörja läsa år3 ... utan individuellt anpassat program ska du inte kunna få ihop kurserna till examensbevis; och gymnasieskola får inte anta en elev när det på förhand är klart att hen inte ska kunna ta ut examensbevis (ska inte kunna uppnå kraven för gymnasieexamen).
    Du får gärna kika på Programplan för SA, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf - alla kurser som står under Gymnasiegemensamma ämnen 1150 p är strikt obligatoriska och alla måste ingå i examensbevis från SA (även om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program). Alltså, följande kurser måste du tvunget kunna få betyg i om du ska ha en chans att kunna få ut examensbevis från SA:
    Engelska 5
    Engelska 6
    Historia 1b  (eller 1a1 + 1a2)
    Idrott och hälsa 1
    Matematik 1 (du kan ta in matte 1a in i examensbevis från SA);
    Matematik 2b
    Naturkunskap 1b (eller 1a1 och 1a2)
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2)
    Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1
    Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
    Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3.
    Utan rektors beslut om Individuellt anpassat program måste du även ha betygen i alla kurser som står under Programgemensamma ämnen 300 p + i alla kurser inom en av nationella inriktningar. Du får gärna kika på https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat ;

    Så, mina råd är att du både söker till SA via gymnasieantagningen (kontakta gymnasieantagningskansliet för att få inloggningsuppgifter till Hemsidan för gymnasieval) och att du även söker till minst en av folkhögskolorna (Allmänna kurser på gymnasial nivå) till HT-24; och under sommaren kan du även kontakta de gymnasieskolorna dit du vill byta och fråga om de kommer ha ledig plats i år2 på SA (till år3 kommer du inte bli antagen, det är jag helt säker på).

    Studie- och yrkesvägledare