Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'rekryteringsmyndigheten' (8 st.)
-
Räcker mitt samlade betygsdokument för polisutbildningen?
Jag funderar på att söka till polisutbildningen men saknar gymnasieexamen. Jag har däremot godkänt i alla ämnen/kurser som anges som krav för särskild behörighet och dessutom har jag arbetat inom skola/barnomsorg dom senaste fem åren. Räcker...
Hejsan,som framgår av informationen på polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutbildningen/#behorigheter krävs det inför... Läs hela svaret -
En miljon frågor om Polishögskolan?
Hej Jag har massa frågar angående Polishögskolan. 1 när kan man börja söka om man tar studenten iår och tänker söka till ht 2021? 2 vad ungefär är kapacitet 3 i styrketesterna vilka kilon e ungefär det? Med vänlig...
Hej Ida,nu har jag pratat med en sakkunnig från Rekryteringsmyndigheten och fick följande svar:det är nästan alltid mycket svårt (kan vara omöjligt) att hinna göra ansöka till... Läs hela svaret -
Polisutbildning, krav?
Hej! Jag hoppade av gymnasiet och istället för det jobbade jag som flexare i volvo ca 3-4 år. Nu är det dags för mig att söka till polisutbildningen, i nuläget läser jag upp mina betyg i komvux. Men jag såg i polisens hemsida att man bara ska...
Hej Fatma!Det är rekryteringsmyndigheten som kommer göra bedömning om du är behörig till polisutbildningen, inte vi här på FRåGA SYV och vi kan inte påverka rekryteringsmyndighetens... Läs hela svaret -
Söka flera utbildingar?
Ännu en fråga, om jag vill söka till polishögskolan, kan jag samtidigt söka andra akademiska utbildningar? Alltså ifall jag inte skulle komma in på polishögskolan via rekryteringsmyndigheten så har jag sökt andra akademiska utbildningar...
Hej Alice; man får söka många olika utbildningar samtidigt.Jag gissar på att du inte blir klar med gymnasiet till sommaren 2020, utan senare; stämmer det?I så fall har du ännu gott om tid...vad... Läs hela svaret -
hur fungerar det med högskoleantagning?
Hej, jag har lite frågor angående högskolan. Jag och min kille vill nämligen flytta ihop i samband med högskolan och därmed studera på samma skola. Hur ska vi då göra för att öka chanserna att vi kommer in på samma skola i samma...
Hej Alice;ang. PolisutbildningenDet är Rekryteringsmyndigheten som tar hand om ansökningar till polisutbildningen. Så, läs gärna på deras hemsida och kontakta de som tar hand om... Läs hela svaret -
Vill söka Polishögskolan, spelar mönstringen någon roll?
Hej! Vill söka Polishögskolan efter gymnasiet men är fundersam över min mönstringsansökan. Jag ville nämligen verkligen inte mönstra och blev inte godkänd på grund av det, självfallet. Men jag har nu i efterhand funderat över om det...
Hej Matilda,det är Rekryteringsmyndigheten som sköter antagning till polisutbildningen i Sverige.Du kan kontakta de ansvariga för antagning till polisutb. och ställa din... Läs hela svaret -
Hur kollar man på betyg/meritpoäng inför urval till Polishögskolan ?
Hej Jag är intresserad av polisutbildningen och har bland annat sökt ett polisförberedande program på en folkhögskola som varar i ungefär ett år. Förutom de fysiska kraven, begåvningstest, simintyg ETC hur viktiga är ens...
Hej Rodin,det är givetvis bra att ha så höga betyg som möjligt, men just till polishögskolan är det en "speciell antagning" där betygen... Läs hela svaret -
polisutbildning testerna?
Hej! har sökt till polisutbildningen och undrar när och hur man får veta när man har kommit vidare till att göra testerna? får man hem ett brev att man har blivit kallad till testerna eller via antagning.se?
Hej Jenny,just de detaljerna om ansökan till polisutbildningen - vet nog ingen annan än de som jobbar just med den frågan; läs gärna info på polisen.se/om-polisen/bli-polis och om du inte hittar svar... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga