Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'polis' (125 st.)

    • hanna_brink09

      Kan man gå NA om man vill bli polis?

      På Polhemskolan i Lund har de en naturlinje med specialisering hippologi. Jag funderar på om jag hade kunnat gå denna linje på gymnasiet och sedan bli behörig till polisutbildningen utan att behöva läsa på komvux?

      Milla : : Hej!För att anses som behörig sökande till svensk utbildning till polis krävs följande:- Betygskraven: grundläggande behörighet + godkända betyg i svenska eller svenska som... Läs hela svaret
    • Tvättbjörnsbanditen

      Polisutbildningen?

      Hej! Jag har gått i funderingar om jag skulle utbilda mig till polis, och då undrar jag, i höst ska jag börja plugga på folkhögskola Allmänkurs och där står det såhär " Allmän kurs är folkhögskolans motsvarighet...

      Milla : : Hej!jag har i kommentaren till din fråga klistrat in en länk till info på UHR, universitets- och högskolerådets webbplats där man bland annat kan läsa följande: "Grundläggande... Läs hela svaret
    • Dalle

      Polis som vill bli Advokat eller åklagare?

      Om man är polis och vill bli advokat, finns det en genväg eller måste man gå den långa vägen gällande  utbildning? Samma sak om man är polis och vill bli åklagare?

      Milla : : Hej,i Sverige måste både Advokat och Åklagare ha (i grunden) examen från juristprogrammet. Kika gärna på yrkespresentationerna yrke/advokat och yrke/åklagare --... Läs hela svaret
    • Soxii

      hur fungerar det att bli polis med adhd?

      Jag har adhd & tar medicin under tiden jag studerar (språk just nu) & jag skulle vilja söka till polisutbildningen. På pliktverket. se står det "Om du har eller har haft ADHD eller annan neuropsykiatrisk diagnos (som ADD, autism eller Tourettes syndrom) ska...

      Milla : : Hej,mitt förslag är att du kontaktar Plikt- och prövningsverket. Kontaktuppgifter finns på pliktverket.se/om-myndigheten/kontaktJag och andra som inte jobbar med antagning till polisutbildningen... Läs hela svaret
    • Milla1331

      Vilken väg till brottsutredare?

      Hej! Jag har gått ut gymnasiet där jag läste naturvetenskapliga linjen. Jag vet vad jag vill bli men vet ej hur jag ska gå till väga då det står olika på olika sidor. Jag vill bli brottsutredare inom grova brott (helst mordutredare). Spelar det...

      Milla : : Hej!Det vi vet om yrket Mordutredare (utredare av grova brott) berättar vi i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/mordutredare och det finns olika vägar in i det yrket; det bästa är,... Läs hela svaret
    • Ida597

      Kriminologi/psykologi?

      Hej! Jag är väldigt intresserad av att jobba med brottsutredningar samtidigt som jag tycker psykologi är väldigt intressant. Kriminologi och psykologprogrammet är därför två utbildningar jag har funderat mellan, men jag kan inte bestämma mig....

      Milla : : Hej,du ställer en svår fråga för att det inte finns (eller i alla fall känner inte jag till det...) någon utbildning som leder raka vägen till att kunna få anställning som... Läs hela svaret
    • elev

      Vilken utbildning ska jag välja?

      Jag tror att jag skulle vilja arbeta som en mordutredare/utredare för grövre brott, men jag är inte säker. Detta på grund av att jag är intresserad av statsvetenskap med. Jag vet inte vilken jag ska välja och vart jag ska läsa. Jag behöver...

      Anna: : Hej Olivia,En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare/utredare av grova brott” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan eller... Läs hela svaret
    • millan

      Studera till kriminalare?

      Hej. jag vill studera till kriminalare men hittar inte riktigt vart jag ska vända mig, det jag vet är att jag måste plugga upp mina betyg via komvux först men vart vänder jag mig sen?, vilket program/inriktning är det jag ska studera?

      Liselotte: : Hej Emilia,för att svara på din fråga måste man veta exakt vad du tänker på när du skriver "kriminalare". Du får gärna titta på yrkesbeskrivningar av de yrken som... Läs hela svaret
    • Elev

      Kriminaltekniker utan polis utbildningen?

      Hej! Jag vill bli en kriminaltekniker i framtiden men läste att jag måste gå polisutbildningen för att kunna bli det. Det vill jag helst inte göra, min fråga är då att det möjligt för mig att bli kriminaltekniker utan polisiär...

      Milla : : Hej Raja,som det funkar nu så är det så här:  för att kunna bli antagen till kriminalteknisk grundutbildning krävs att du har en anställning vid en regional forensisk... Läs hela svaret
    • Student

      Vill bli polis i USA, är det möjligt?

      Hej! Är en kille bosatt samt medborgare i Sverige för tillfället, jag jobbar i nuläget som Väktare och vill utvecklas inom detta område med lagar osv. Men jag har länge kollat på Youtube där man kan se hur poliserna jobbar i USA via bodycams....

      Milla : : Hej Adam,att få medborgarskap i USA är svårt och brukar ta lång tid. Det är inte ovanligt att man först efter 10års lagligt vistelse i USA kan få sitt amerikanska... Läs hela svaret
    • Zanne-Liza

      Vilka utbildningar finns det att plugga om man vill jobba med djur?

      Hej jag fyller snart 21, har gått grundskola och gymnasium (samhälle beteende). Jag skulle vilja jobba med djur men vet inte vad det finns för utbildningar. Att jobba som ”djurpolis” tycker jag verkar kul men som jag fattat det så finns inte den titeln. Är det då djurskyddsinspektör? Och...

      Liselotte: : Hejsan!Titta gärna på annonsen om ett ledigt jobb på framtid.se/yrke/djurskyddsinspektör - de kvalifikationer som nämns för att kunna få jobbet är:... Läs hela svaret
    • Sasan

      Lägg till kursen samhällskunskap 1a1+1a2 i gymnasiet?

      Hej! Jag går El och Energi pogramet och undrar angånde om min skolan inte erbjuder en kurs jag vill läsa som då är Samhällskunsakp 1a2. Finns det andra möjligheter att läsa de förutom på komvux? Min skola kan erbjuda samhällskunskap...

      Mikael: : Hej Sasan!det är inte elevens rättighet att på ditt gymnasieprogram läsa kursen samhällskunskap 1a2 eller 1b. Om din skola inte kan erbjuda dig samhällskunskap 1a2 men kan... Läs hela svaret
    • Krzysztof

      Vilka ämnen behöver man för att kunna gå på en polisutbildning?

      Jag gick el o energiprogrammet på gymnasiet och jag har alltid varit intresserad av polis jobbet, speciellt kriminaltekniker. Vad är det för väg man ska gå för att ta sig dit och vad för slags utbildning behövs?

      Anna: : Hej!För att bli en kriminaltekniker går man polisutbildning och blir anställd som polis och sedan kan man komma in på 1-årig utbildning (via sin arbetsgivare);... Läs hela svaret
    • Bence

      Vad krävs för att jag ska komma in på polishögskola?

      Jag är 22 år och har inte fullständiga betyg från gymnasiet, alltså ingen gymnasieexamen. Jag har dock godkänt i vissa ämnen, dessa är: Engelska 5, Historia 1a1, Matematik 1C samt 2C och Svenska 1. Jag har även slutfört värnplikten med godkända resultat samt varit anställd som soldat och jobbat...

      Julia: : Hej Bence,det är rätt många olika krav som ställs på sökande till polisutbildningen och många av dem handlar om andra saker än betyg, t.ex måste man vara... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga