Filip

    Hej, Jag går i banorna på att studera något av dessa program: IDROTTSVETENSKAPLIGT PROGRAM: FYSISK AKTIVITET OCH HÄLSA, eller Idrottsfysiologprogrammet - idrottsmedicin, prestation och hälsa. Jag kan i dag endast studera via distans p.g.a. min fotboll. Vilka kurser kan jag läsa på distans som jag har nytta av i dessa program? Har kikat på kursplanen och olika kurser, men namnen på kurser är olika, vad gäller där? Måste det vara exakt samma kurs för att vara giltigt för det programmet? Vad gäller om jag vill läsa olika kurser och bygga min egna examen? Vad behöver vara med eller vad bör jag tänka extra på? Tusen tack på förhand, Bästa Hälsningar Filip Stankovic

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Filip; du bör helst söka svar hos studievägledare på de lärosäten: högskolor/universitet där du vill ta ut examen sen. Detta pga varje lärosäte får införa egna, lokala, regler för vilka kurser som får ingå i de examina som de utfärdar.
    Saken är den att yrken inom det område som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade; alltså finna ej några strikta krav på vilka utbildningar som kan ge jobb; det blir i princip helt till varje arbetsgivare att avgöra vilken utbildning som ger jobb hos just den här arbetsgivaren.
    För arbetsgivare är det många ggr enklare att se "Examen från det här programmet..." eller "Kandidatexamen med huvudämne idrottsvetenskap", t.ex - så förstår arbetsgivaren snabbt vad din kompetens är, i alla fall på ett ungefär. Men det är inte förbjudet att anställa "på" ett antal fristående kurser eller pga tidigare arbetslivserfarenhet och/eller personliga egenskaper; alltså finns ej några generella bestämmelser att man måste ha just "den här utbildningen" för att få jobben inom område Idrottsvetenskap.
    De programmen som är ihopsatta av kurser är utformade på just det här sättet pga de sakkunniga kom fram till att just de kurserna (ihop med varandra) bör ge relevanta kunskaper inom det aktuella kunskapsområde.
    OBS! kurser med samma namn på Olika lärosäten behöver inte nödvändigtvis vara identiska. Däremot kan kurser med olika namn på Olika lärosäten kan ha mycket liknande innehåll. Därför rekommenderar vi att göra studieplanering tillsammans med studievägledare på just den institutionen från vilken man senare vill ta ut Examen.

    ... kika gärna på framtid.se/yrke/idrottsvetare