Ellen
    Hej!
    Jag går just nu i 9:an och kommer snart behöva göra ett val för vilken linje och inriktning som jag vill läsa på gymnasiet. Jag vill försöka välja en linje som kommer vara bäst för mig sen när jag ska plugga vidare på universitet/högskola. Är öppen för att läsa det mesta, men det jag vet att jag vill läsa efter gymnasiet är språk (antingen kinesiska, japanska eller koreanska), då jag har ett stort intresse för Östasien och ländernas kultur, popkultur, mat, historia och såklart språk. Har kollat runt på olika kurser man kan välja på universitetet/Högskolan med tex inriktning språk. Men jag förstår inte direkt hur det fungerar. En del kurser är endast för att lära sig språket och kurslängden är endast ett halvår. Men det finns även kurser där man kan läsa ett språk och få en examen. Är det enklare att välja en kurs med examen där språket redan ingår eller välja en kurs med examen och sedan läsa språket som en enskild kurs vid sidan om?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    på högskolenivå i Sverige finns det kurser och så finns det Program.
    Program är utbildningar som är sammansatta av flera kurser. Utbud av utbildningar förändras. Vilka kurser och program som kommer bli sökbara när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildningar, vet vi ännu inte. Utbildningsutbud fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden, som ligger endast några månader innan utbildningsstart.
    Det är OK om du kikar på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu men om du inriktar dig på någon specifik utbildning och den sedan inte kommer finnas när det blir dags för dig att söka - så blir du kanske besviken, så det finns för- men även nackdelar i att planera (i detalj) på lång sikt.
    Allmänt gäller
    på högskolenivå läser man 30 högskolepoäng per termin, om man läser på heltid.
    Om ett program är på 180 hp så motsvarar det 3 årsstudier på heltid (eller 6 år på halvtid).
    ***
    Du frågar om det är bättre att läsa språk innan eller efter de andra studierna, och min personliga åsikt är att språk ska man läsa så fort som möjligt - i alla fall börja när man är så ung som möjligt (detta för att förmågan att lära sig nya språk avtar med åren).

    Studie- och yrkesvägledare