Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det kurser som ingår i läkarprogrammet på de svenska lärosätena ges inte som fristående kurser. Man kan alltså i Sverige inte bli läkare på annat sätt än genom att komma in på läkarprogrammet.
    Ett annat sätt är att läsa till läkare utomlands och försöka senare få svensk läkarlegitimation på sin utländska läkarutbildning (vilket ofta går men ej kan garanteras - på förhand).
    Om du gillar medicin och vill läsa av annan orsak än att du vill få läkarexamen och läkarlegitimation, så kan du läsa kurser som har någonting med medicin eller biologi eller kemi att göra. Du kan också bedriva självstudier, för att skaffa dig mer kunskap. Mer kunskap är alltid bra att ha!
    Det är annars inte hemligt vilka kurser som ingår i läkarprogrammet men de ges inte som fristående kurser, utanför läkarprogrammet. För att se vilka kurser som ingår - se information på läkarprogrammens hemsidor eller kontakta personal på läkarprogrammen.
    Vänligen
    Julia