Matilda

    Hej, jag hade tänkt söka till sjuksköterskeprogrammet på universitetet nu till hösten och är lite osäker om jag har rätt kurser för att få behörighet. Detta står på hemsidan ” Matematik 2 (a, b eller c) Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, alternativt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.” Jag har läst naturkunskap 1a1 och 1a2, motsvarar det naturkunskap B? eller är det någon mer naturkunskap kurs som jag måste gå? Är lite smått förvirrad!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    naturkunskap 1a1 och 1a2 är två "små kurser" som tillsammans bildar en större kurs Naturkunskap 1b.
    Den kursen du behöver få godkänt betyg i heter Naturkunskap 2 och är nästa/högre/överliggande kurs efter Nk1b-kursen.
    *** Vad gäller "Naturkunskap B" så är det en motsvarande "gammal kurs". Betyg i den kursen kunde man få t o m sista juni året 2016, alltså för 7.5 år sedan och tidigare... men det finns fortfarande många sökande till de svenska högskoleutbildningar som söker med "äldre betyg", som har börjat läsa på gymnasiet året 2010 eller tidigare och de läste därför Naturkunskap B (som har en motsvarande ny kurs Naturkunskap 2).
    "Summan av kardemumman" är att i fall du har godkänt betyg i Naturkunskap 1a2, då söker du nu läsa kursen Naturkunskap 2 (den kan på heltid läsas på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor).

    Studie- och yrkesvägledare