simon

    Hej! Kommer snart vara klar med min "gymnasieexamen" från komvux. Jag har nu insett att jag saknar två kurser utanför mitt "studiebevis" från komvux. Om jag läser dessa två kurser efteråt, ingår dessa två kurser i mitt snittbetyg då? Om jag läst hela min utbildning på komvux/vuxenutbildningen, ingår jag i BI eller BII?

    • Milla : Med "saknar två kurser"... vad (exakt) menar du? Är det för särskild behörighet till den utbildningen du vill komma in i på universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du behöver ännu några kurser för särskild behörighet till den utbildningen du vill komma i efter studier på komvux, rekommenderar jag att du avvaktar med att ta ut examensbevis utan läser först de kurserna som du "saknar" (som du skriver i din fråga) och formar sedan ditt examensbevis från komvux så att du utesluter de icke-obligatoriska kurser med lägre betyg så du får inom dina 2400p. endast de kurser som är obligatoriska + de som du behöver för särskild behörighet och som ger dig meritpoäng + de "övriga" kurserna som har högre betyg; på så sätt får du så högt meritvärde som möjligt. Om alla kurser som ingår i ditt examensbevis är lästa på komvux, så är ditt examensbevis inte en komplettering utan du prövas i BI, direktgruppen. Om du efter det datumet som du tar ut examensbevis från komvux läser ännu fler kurser som du "saknar" t.ex för särskild behörighet eller de som kommer ge dig meritpoäng (extrapoäng) då kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen - detta för att du blir behörig genom en komplettering.
    I fall du är behörig även innan kompletteringen men kompletterar i alla fall (för att höja meritvärde genom fler meritpoäng) prövas du i så fall både i BI och i BII.
    I gruppen BI prövas du med det lägre meritvärde och samtidigt prövas du i BII med det högre meritvärde som du fick genom en komplettering.
    Det finns, liksom, ingen anledning att ta ut examensbevis från komvux om det beviset inte ger dig behörighet till just den utbildning som du vill komma in på, tycker jag.
    Du får annars gärna förklara vad du tänker på när du skriver att du "saknar" ett par kurser.
    Hänvisningar/lästips:
    -- gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    -- uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen - Universitets- och högskolerådets information om placering i olika grupper i betygsurvalet (BI och BII).

    Studie- och yrkesvägledare