Josefin

    Hej, Jag funderar på att söka till en komvux utbildning (barnskötare/elevassistet) men klarar ej av heltidsstudier pga funktionsnedsättning. Det fanns ej möjlighet att anpassa studietakten enligt syo och ansvarig på utbildningen. Går det att bli barnskötare genom att läsa enstaka kurser i stället för ett färdigt kurspaket? De flesta kurser som ingår i utbildningen går att läsa som enskilda kurser, och då har jag väll möjlighet att göra det i min takt. Dock fanns inte alla kurser som behövs för att bli barnskötare med bland "enstaka kurser" i min kommun.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    Barnskötare - är ett icke-reglerat yrke vilket betyder att vilken utbildning som helst kan anses vara OK (arbetsgivarens bedömning gäller), för att få jobb som barnskötare. Däremot för att få ut examensbevis efter en yrkesutbildning på komvux, så gäller det ganska strikta krav. Jag vill nämna att "bara för att man är utbildad barnskötare" så betyder det inte att man får jobb på en förskola. T.ex bestämmer vissa kommuner om att de anställer (tillsvidare) endast legitimerade Förskollärare, alltså de som har legitimation från skolverket efter studier och examen på förskollärarprogrammet (som ges på universitetsnivå).
    Om du trots osäkerhet kring att få jobb, ändå vill utbilda dig till barnskötare, så får du gärna titta på vilka kurser som Skolverket rekommenderar att man läser; OBS! det är endast en Rekommendation. Du får, helt enkelt, läsa så många kurser du kan utav de rekommenderade kurserna som du hittar på skolverkets webbplats

    Angående vilka anpassningar som komvux är skyldig att göra på grund av din funktionsvariation, be att få kontakt med kuratorn. Om du inte får kontakt med kuratorn och inte kan på annat sätt få fram vilka anpassningar du har rätt till, kontakta rektorn. Det är rektorn på komvux som har övergripande ansvar i frågor som gäller komvux/vuxenutbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare