Sophie
    Hej! Om jag läser matte 3b för att få behörighet till ett program som kräver det, så hamnar jag i BII gruppen. Men om jag söker andra program där Matte 3b inte behövs (efter jag läst kursen) , söker jag då även in via kvot BII eller BI (BIEX) för dessa val?
    • : Hej! Vänta tills du fått svar från SYV. De har oftast något att tillägga och rättar om något är fel. Det är som du säger, om du kompletterat din gymnasieutbildning med en kurs/kurser för att få behörighet till ett program, hamnar du i urvalsgrupp BII. Om dina kompletteringar däremot inte behövs för behörigheten, så hamnar du i både BI-gruppen och BII-gruppen. Om du dessutom har en gymnasieexamen från 2014 och framåt, så hamnar du även i BIEX. Läs mer på: https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/ MVH,

    1 Svar

    Hej Sofie!

    Det är precis som Brendan skriver ovan.
    Om du kompletterat för att bli behörig hamnar du i urvalsgrupp BII. Om du söker en utbildning där kompletteringen inte vad nödvändig så hamnar du i båda grupperna.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV