Moa192837465

    Hej Jag har två kurser kvar att genomföra för att få mitt examensbevis och blir klar i februari. Har studerat på Biomedicin programmet och sökt en tjänst som laboratoriebiträde. Måste man ha en fullständig biomedicin examen för att kunna få yrket?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrket Laboratoriebiträde är i Sverige icke-reglerat; det betyder att arbetsgivare bestämmer med vilken utbildning de anställer. Arbetsgivare kan (inom sin organisation eller sitt företag) skapa "lokala regler" kring vilka utbildningar de anställer med (gäller alla yrken som är icke-reglerade).
    Yrket BMA är däremot reglerat och legitimation från socialstyrelsen krävs för att få lov att bli anställd som BMA.

    Studie- och yrkesvägledare