Jakob
    Hej. Jag går på sista året i gymnasiet, på en bygglinje. I sista året läser jag flera kurser (på distans) som jag behöver för att komma in på högskolan jag vill. Eftersom det kommer bli över 3000 poäng undrar jag hur det kommer bli med resterande, och eftersom man bara kan söka med 2500 poäng är jag lite osäker på vilka kurser som kommer att räknas och "bli" mitt meritvärde? Vet ju att kärnämnena som jag gjorde i ettan måste räknas med, men hur många poäng från byggkurserna måste räknas med? Det frågar jag för att kurserna jag gjorde i ettan och byggkurserna inte är så högt betygsatta, och svenska 2&3, engelska, matte 2,3,4(ingenjör) fysik1,2 och kemi och språk som jag har gjort extra är mycket högre betygsatta, hur blir det med de betygen? Kan jag använda dom för att räkna meritvärdet? Om inte, Hur många byggpoäng kan jag plocka bort för att fylla på med de "nya" betygen? Tacksam för svar ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jakob,
    reglerna säger att ALLA kurser som du läste på gymnasiet måste ingå i ditt betygsdokument GYMNASIEEXAMEN eller Yrkesexamen om du går på ett yrkesprogram.
    De kurserna som överstiger 2500 poäng bör vara MARKERADE som "utökade" kurser.
    De utökade kurserna räknas in i Meritvärde vid ansökan till högskola bara om de är BEHÖRIGHETSGIVANDE till just den utbildning som du söker
    eller
    om de ger dig Meritpoäng.
    Vilka kurser som din skola kommer att markera som UTÖKADE, kan inte jag veta. Reglerna säger att det i din Studieplan /som upprättas INNAN man läser kurserna/ bör framgå - innan du påbörjar varje kurs utöver 2500 poäng - att den kurser läses av dig som "utökad kurs".

    Vad är behörighet till den utbildning på högskola/universitet som du vill söka?
    Detta frågar jag för att veta vilka kurser som ger dig meritpoäng. Tex. om behörighet till din utbildning på högskola är Matte 3, då får du meritpoäng för Matte 4.
    Engelska 7 ger alltid 1.0 meritpoäng.
    Moderna språk 3, 4 och 5 - ger också meritpoäng.

    Så, svar på din fråga är att du själv inte kan plocka bort någonting. Det är din skola som utfärdar betygsdokument. Yrkesexamen från byggprogrammet måste innehålla en stor lista på obligatoriska kurser och det finns inte så mycket utrymme för variation.
    Utan yrkesexamen har du inte Grundläggande behörighet till högskolestudier: men det måste finnas betyg i Engelska 6 och Svenska 2 och 3 i din yrkesexamen för att den skall ge dig Grundläggande behörighet.
    Se här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/BA.pdf
    alla gymnasiegemensamma och programgemensamma ämnen samt KURSER INOM EN AV INRIKTNINGARNA måste ingå i Yrkesexamen, sedan är det Programfördjupningar /mellan 300 och 800 poäng, beroende på Inriktning/ + 200 p Individuellt val + 100 p Gymnasiearbete. Summan ger 2500 poäng, som räcker för att få ut Yrkesexamen.
    Alla de kurser utöver detta, bör också finnas med men som "utökade kurser" /med en sådan MARKERING/.
    Alla "vanliga kurser" inom 2500 p räknas in i Jämförelsetal. Sedan är det från de "utökade kurser" de kurserna som ger dig meritpoäng eller de som krävs för behörighet till just den utbildning som du söker just nu - som också räknas in i Jämförelsetal.
    Om man, dessutom har meritpoängskurserna, då plussas dem på...
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    om man inte har några Meritpoäng blir Jämförelsetal = Meritvärde

    Jag vet inte hur många poäng programfördjupningar som du läser /det beror på inriktning/ men det är i alla fall minst 300 p.
    Plus 200 p individuellt val - det är då minst 500 p VALBARA KURSER. Här kan man laborera lite på så sätt att man markerar strategiskt som "utökade" de som inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng och som har lägre betyg - för de kommer då inte att räknas in.

    Krångligt?
    Jag håller med!
    Du kan återkomma med uppgift ang. vilken inriktning du läser samt vilken högskoleutbildning du kommer att söka.

    Tips: gör Högskoleprovet, det ger dig en extra chans att komma in på högskolan.
    Fler tips: besök www.yhguiden.se där finns det alternativ till högskola - utbildningar som ger mycket bra chanser att få jobb direkt. De är kortare än högskoleutbildningar, de flesta är 1,5 eller 2 år.

    Mvh
    ANNA SYV
    Ja, oavsett antal kurser som krävs för behörighet, räknas alla de behörighetsgivande kurser in i Jämförelsetal. Läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    s.2 punkt 6.
    Det är Antagning.se som gör antagning till högskola. Det är de som kontrollerar att du är behörig och som räknar ut ditt Meritvärde.
    Mycket bra info- finns på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/for-dig-som-vill-soka-GY11.pdf
    speciellt för dig, som kommer att få gymnasieexamen & vill söka till högskola.

    Du själv kan inte sätta ihop ditt gymnasiebetyg för att det gör SYV på din skola och rektor kontrollerar att allt är rätt och försäkrar med sin underskrift.
    Ja, oavsett antal kurser som krävs för behörighet, räknas alla de behörighetsgivande kurser in i Jämförelsetal. Läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    s.2 punkt 6.
    Det är Antagning.se som gör antagning till högskola. Det är de som kontrollerar att du är behörig och som räknar ut ditt Meritvärde.
    Mycket bra info- finns på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/for-dig-som-vill-soka-GY11.pdf
    speciellt för dig, som kommer att få gymnasieexamen & vill söka till högskola.

    Du själv kan inte sätta ihop ditt gymnasiebetyg för att det gör SYV på din skola och rektor kontrollerar att allt är rätt och försäkrar med sin underskrift. Det kan mycket väl vara så att du inte kommer att bli tillfrågad hur du vill ha ditt gymnasieexamen utformad för att det gör SYV enligt de gällande reglerna och de kurser som markeras som "utökade" måste redan innan du börjar läsa dem - stå i Studieplanen. Studieplanen får inte revideras i efterhand, bara proaktivt.

    Att du känner någon som fick byta ut kurser, kan bero på flera orsaker: om personen fick gymnasiebetyg när det var övergångsreglerna - man gick över från IG-MVG systemet till E-A systemet. Det är först i fjol som eleverna gick ut från gymnasiet som läste helt enligt det nya systemet.
    En annan orsak kan vara att din bekant läste ett Individuellt anpassat program. Rektor har rätt att fatta beslut om individuellt anpassat gymnasieprogram /det finns begränsningar även där - t.ex. Gymnasiegemensamma ämnen får inte bytas ut/ och det är ett undantag & är tänkt i de fall då eleven byter program och för att den inte skall gå om ett helt år bara för att läsa några få kurser, så kan man rektor i stället tillåta att byta ut mot de kurser, i vilka eleven redan har betyg från ett annat program. Beslut om Individuellt anpassat program måste, enligt reglerna, fattas innan utgången av åk2.

    Det finns inga begränsningar i hur omfattande gymnasieexamen får vara. Alla kurser som du läser inom gymnasieskola måste vara med i yrkesexamen men de som är utöver 2500 poäng bör vara markerade UTÖKAD. Och av de utökade så är det enbart de som krävs för behörighet eller de som ger meritpoäng som räknas in i Jämförelsetal.

    Om du uppger vilken inriktning på Bygg du går, kan jag meddela dig om hur många poäng inom Programfördjupningen du har - för att antal poäng är strikt reglerat och är lätt att få fram.

    Jag råder dig boka tid hos SYV på din skola. Det är ändå hen som skall sätta ihop din gymnasieexamen. Så får ni diskutera saken. Bra om du läser på länkarna som jag skickar nu. Du kan även kontakta Antagning.se med din fråga.

    Mvh
    Anna SYV
    • : Jag vet inte exakt hur många poäng från byggkurserna som är tillvalda men det är minst 400. Och jag behöver matte 1,2,3,4 fysik 1 å 2, kemi 1 för utbildningen + grundläggande såklart. Men så de kurserna räknas i snitten oavsett hur många det blir alltså? Och jag hörde att det gick att byta ut några byggkurser som man inte byter ut utan har kvar såklart, men man räknar bara andra kurser som inte ingick i min studieplan istället, vet inte riktigt hur det där funkar dock. Det jag skulle vilka
    • : Låt pss säga att ett program behöver 10 extra kurser och jag gör alla de, räknas dom med i snittet då? Även om det då blir över 3000 poäng?